Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-13-2004, 01:20 PM   #31
imported_AN
IF-Crazy

Default Re: Bejaarde Hindoestanen in een bejaardentehuis?

Quote:
Originally Posted by Varsham

Ben het er wel mee eens, maar ja er zullen altijd wel situaties voorkomen waarin het onmogelijk is om je ouders niet in een bejaardentehuis te plaatsen.*
dat zijn toch wel voornamelijk uitzonderingen...het is meestal gemakzucht

Reply With Quote
Old 07-13-2004, 01:47 PM   #32
Varsham
IF-Crazy

Send a message via MSN to Varsham

Quote:
Originally Posted by AN
dat zijn toch wel voornamelijk uitzonderingen...het is meestal gemakzucht
En wat als je ouders zelf aangeven dat ze in een bejaardentehuis willen en niet bij jou thuis willen zijn??? Je wilt dan aan de ene kant hun wens vervullen, maar aan de andere kant druist dat tegen je dharma in en wil je voor je ouders zorgen.

[img width=100 height=66]http://members.lycos.nl/varshamboedhoe/forumpics/SheeshaA.jpg[/img]

http://www.bharatkhibollywood.nl
Status: Offline

Reply With Quote
Old 07-13-2004, 01:50 PM   #33
imported_AN
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Varsham

En wat als je ouders zelf aangeven dat ze in een bejaardentehuis willen en niet bij jou thuis willen zijn??? Je wilt dan aan de ene kant hun wens vervullen, maar aan de andere kant druist dat tegen je dharma in en wil je voor je ouders zorgen.
In dat geval zou ik hun wens inwilligen.

Reply With Quote
Old 07-13-2004, 02:20 PM   #34
Brahma T.R.
IF-Lid

Send a message via MSN to Brahma T.R.

Er wordt gesproken over 'een schuld' die ingelost dient te worden. Daar kan ik mijzelf dus niet in vinden. Oudedagsvoorziening krijgt op genoemde wijze wel een érg transactioneel karakter... Als ik voor mijn ouders zorg is dat uit liefde en genegenheid, net als de manier waarop ik dat als kind kies te doen. Om te weten of het goed is of slecht kun je niet simpelweg een optelsommetje maken en zeggen dat het toevertrouwen van je ouders aan een bejaardentehuis verkeerd zou zijn.

We doen nu net alsof wij het voor het zeggen hebben, maar is het inderdaad niet verstandiger om eerst (zoals al eerder geopperd werd) na te gaan wat je ouders graag zouden willen?

Het wel of niet verkeerd zijn van de keuze voor een bejaardentehuis, ligt niet in het blindelings kiezen van een uitkomst: "ja ik doe het" of "nee ik doe het niet". Het gaat erom dat je de weg die je bewandelt in het reine is met jezelf en je naasten. Daaruit moet dan een bevredigende uitkomst voor vooral je ouders voortvloeien. Dat men vroeger wellicht klakkeloos ervoor koos het niet te doen is niet per definitie de juiste weg. Men wist toen gewoonweg niet beter! Lijkt me dan ook niet verstandig eindeloos door te kopiëren zonder te bezinnen...

Wellicht toepasselijk: "Bezint eer ge bemint..."

>B.T.R<[/size]

Reply With Quote
Old 07-13-2004, 03:53 PM   #35
imported_MiKe
IF-Addicted

Send a message via ICQ to imported_MiKe Send a message via MSN to imported_MiKe Send a message via Yahoo to imported_MiKe

Verstandige ouders kiezen ervoor om hun kinderen niet tot last te zijn, volgens mij is het in strijd met je Dharma om op latere leeftijd de vruchten te plukken van je nazaten?

Reply With Quote
Old 07-13-2004, 04:08 PM   #36
imported_AN
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by MiKe
Verstandige ouders kiezen ervoor om hun kinderen niet tot last te zijn, volgens mij is het in strijd met je Dharma om op latere leeftijd de vruchten te plukken van je nazaten?
en als ze geen keuze hebben?

Reply With Quote
Old 07-13-2004, 04:20 PM   #37
imported_MiKe
IF-Addicted

Send a message via ICQ to imported_MiKe Send a message via MSN to imported_MiKe Send a message via Yahoo to imported_MiKe

Quote:
Originally Posted by AN

en als ze geen keuze hebben?
Hangt ervanaf hoe zwaar je daarin gelooft. Tsja als je geen keuze hebt, dan heb je geen keuze hè...

Reply With Quote
Old 07-23-2004, 01:41 AM   #38
swami raghawanand
IF-Beginner

Dharm hangt af van plaats , tijd en toestandof situatie , waarin je jezelf bevind . In het hindi noemen wij die desh (plaats ), kaal (tijd) , paristhiti(toestand). Bij voorbeeld is satye - dharm , maar in de dharmshaastres lezen we dat als iemands leven in gevaar is en je red de persoon zijn leven middels een leugen , dat die leugen geen adharm(onrecht) is , maar dat daar de param dharm is.
Ten tweede Dayaa is dharm . Maar als een kshatriya (strijder ) dayaa gaat toepassen op zijn tegenstaande aanvaller(die sterker in macht is dan hem) , dan is dat geen dayaa , maar zijn kaayartaa(lafdadigheid).
dus sanatan dharm is niet te definieren in een zin , dat dit dharm is en dit adharm.
Zo jou vraag over dharm en bejaarden . Mata pita ki sewa is dharm . Maar dat is de dharm van jou lichaam en zintuigen . Ieder mens heeft verscheidene plichten in zijn leven . Plichten gerelateert aan het lichaam , plichten aan zintuigelijke relaties , plichten van mana(mind) ,buddhie (intellect ) en als laatste de aatm-dharm ,plicht gerelateerd aan de aatma .
Arjun stond voor deze probleem bij bhagwaan krishna en hij zei : Ik zie al de relaties gerelateerd aan de plichten van lichaam -deze waren zijn kaka,dada,aja, mama, ,neefjes etc; plichten die zintuiglijkverbonden zijn , die zijn jegens onze echtgenoot(e) of kinderen.plichten van de relaties van de mana(mind) -vb zijn vrienden. de relatie van de mana is only by acceptance . Je accepteert door je mana dat iemand je vriend is en daarom heb je een plicht jegens hem . Zo ook de relaties aann je buddhie vb de gurus -dronacharya en kripacharya . Bhagwaan heeft arjun duidelijk gemaakt dat boven al deze plichten de plicht jegens de aatma is . Daarom noemt hij dat de aatmdharm of swadharma.
De dharm of plicht van het ware zelf . Die is een en voor het geheel.Dit legt de gita uit.
Dus bij saadhna one should elevate his consciousness upto the highest realm.
Als je de atmadharm gaat beoefenen , dan ben je op het juiste pad . Daarvanuit de hoogste staat van de dharm kun je automatisch de onderste controleren.
Als je denkt dat mata pita ke aagya dehoogste dharm is , dan heb je het wel mis . De wedas zeggen _ maatrie dewo bhaw ,pitri dewo bhaw -en raam heeft deze regel gevolgd en ging met alle tevredenheid naar het bos. voor hem was dit dharma . maar voor zijn jongere broer bharat was dit geen dharma . hij heeft totaal omgekeerd gehandeld . Hij heeft dezelfde kekeyi uitgescholden en Hij heeft gezegd dat mijn vader , mijn moeder , moeder vanraam ,mantri , geschiedenis , dharmashaastres mij opdragen ,om de troon te accepteren , maar mijn aatma staat mij dit niet toe en hij heeft de coronatie niet geaccepteerd. Wat er gebeurd is verder weet je wel.
Wat ik wil zeggen Bharat is geaccepteerd als een mahatma in de ramayan en guru brahmarishi washiesht zegt O Bharat jij bent degene die de basis van dharma bent (lees maar in de ramayan) . Wat ik wil zeggen is dat Mata pita ke sewa dharm is , maar dat is niet de paramdharm, er zijn nog hogere dharmas in de wereld voor een individu.
Ten tweede , in de hindoe dharmshaastres is gezegd dat de moeder en vader ,na komst van de schoondochter hun huis moet verlaten of alles duties en sleutels moet overdragen aan de zoon en schoondochter en hun leven moeten voorbereiden voor vaanprastha(3e fase van het hindu way of life) , Zij heeben een kind of kinderen voortgebrachten na hun huwelijk is hun plicht jegens de kinderen al afgelopen .Ze moeten zich in een ashram begeven en saadhna gaan doen . Dat gebeurde en gebeurd nu nog in onze India . Daarom heb je in onze sanatan dharm het concept van bejaardencentrum met de naam -Vaanaprastha-aashram. Hier in deze ashrams heb je een heel; reine en divine sfeer om je leven spiritueel te verrijken . Jammer dat we zop iets in holland of Suriname nog niet hebben , maar misschien als de bejaarden een initiatief nemen , dan wel.
Je kunt later wat meer hieromtrent lezen .
God bless you all , swamiji

Reply With Quote
Old 07-23-2004, 01:55 AM   #39
swami raghawanand
IF-Beginner

Voordat de kinderen de ouders als last zien en hen op een heel onbeleefde en slechte wijze uit huis zetten, is hetverstandig dat ze zelf het huis verlaten en voor saadhna ergens gaan . Ze hoeven niet speciaal nar een vaanprasth ashram of bejaardentehuis . Ze kunen ergens apart gaan wonen voor saadhna.
Aashaa(verwachtingen) is nooit goed ,men moet van niemand ,ook niet van de eigen kinderen wat verlangen of verwachten , dit is de opdracht van maharishi vedvyasa-aasha hi parmam dukham , nairaashyam hi param sukham . .
Maar de trishna(sterke materiele gehechtheid ) verlaat de persoon heel moeilijk.
Tulsidaas schrijft in zijn kavitavali dat : grihpaalihu te ati niradar,khaan paan na pawahi... De ouders in huis krijgen in hun oude dagen een hondenbehandeling.Sorry , een behandeling slechter dan die van een hond . Net een hond die hongerig is en hij ziet ergens voedesel, rent om het te eten , maar wordt weggeschopt door iemend , in deze situatie of behandeling ook ,zegt hij verder ,aisehu dashaa ......trishnaa tarang barhaawayi. : Na een hondebehandeling te krijgen van de kinderen denkt hij O God ! Had je me wat meer jawaani of kracht gegeven , zodat ik wat meer geld kon gaan verdienen voor mijn kinderen . Welke kinderen? die hem verpesten en negeren.
Dit is de situatie in onze hindus . Ik vind dat de europeanen en americanen in dit opzicht veel beter zijn dan zulke hindustanen. Want die vervullen hun plicht om het kind te onderwijzen en nade huwelijk van hun kinderen bekijken ze maar voor hun verderetoekomst . adt is het juiste pad . Jammer genoeg dat ze de goede sanskaars niet aan hun kinderen kunne geven , maar in deze optie van bejaarden zijn of geen verwachtingen hebben van kinderen , moeten hindoestaanse ouderen een voorbeeld van de europeanen of americanen Of in korte termen de westerlingen nemen.
Thank you very much, swami Raghawananda

Reply With Quote
Old 07-26-2004, 06:31 PM   #40
Rytje
IF-Lid

Send a message via Yahoo to Rytje

inderdaad, en ik snap de tegenstand van het idee van een woonvoorziening voor ouderen ook niet zo goed...in amsterdam heeft stichting anand jyoties ook zoiets en die ouderen zijn r happy mee.....ze komen zo met elkaar in contact.....begrijpen elkaar....ze herkennen elkaar als het gaat om bepaalde thema's van hun generatie...etc. Je zou maar eens een keer met een paar van die ouderen moeten gaan praten....wij zijn zo druk bezig te bedenken wat en hoe...het is hun leven...let's find out first what they think about it...

Reply With Quote
Reply

Tags
bejaarde, bejaardentehuis, een, hindoestanen
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:48 PM.
Vertalen:

Tags