Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-23-2004, 04:24 PM   #1
Fariesta
IF-Nieuw

Default Een vraagje

Er is iets aan het hindoeĆÆsme wat ik niet snap en ik hoop hier een antwoord op mijn vraag te kunnen krijgen.

Wat ik heb begrepen van het HindoeĆÆsme, is dat alle Goden eigenlijk 1 God zijn, ze staan voor de kenmerken van God, dus dood en leven, rijkdom etc. Dus als je Shiva aanbidt, bidt je eigenlijk ook voor Krishna en Laksman en de andere Goden, ze zijn allemaal immers 1 iemand. Alleen bid je meer voor die ene kenmerk. Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Ik hoor en lees vaak over de verhalen van deze Goden. Dat de een verliefd werd op de ander, een ander werd hier weer jaloers op enzovoorts. Wat ik niet snap, is hoe deze Goden tegen elkaar kunnen vechten en elkaar kunnen vermoorden. Moet ik deze verhalen misschien niet zo letterlijk opvatten en staan ze symbool voor de innerlijke strijd van mensen ofzo? Ik bedoel, je kan jezelf toch niet proberen te vermoorden?

Dir vast een heel erg domme vraag, maar ik denk hier nu al een tijdje over en ik zou graag een antwoord hierop willen hebben. Alvast bedankt.
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 01-23-2004, 05:18 PM   #2
Sajana
IF-Lid

Send a message via AIM to Sajana

Het is helemaal geen domme vraag. :wink:

Reply With Quote
Old 01-25-2004, 02:38 PM   #3
Fariesta
IF-Nieuw

Waarom geeft niemand mij antwoord :?

Reply With Quote
Old 01-25-2004, 04:31 PM   #4
Rebel
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Fariesta
Waarom geeft niemand mij antwoord *:?
Ik voel me eigenlijk niet de juiste persoon om op je vraag te antwoorden, maar volgens mij beantwoord je je eigen vragen al Fariesta.

Inderdaad is er natuurlijk maar 1 God. De verschillende Goden in het Hinduisme staan symbool voor bepaalde aspecten van die ene God die betrekking hebben op mens en kosmos (b.v.: Brahma = scheppend aspect, Vishnu = onderhoudend aspect, Shiva = vernietigend aspect, zo ook is de slag op Kurukshetra weer symbool voor onze innerlijke strijd). Er zijn bijna oneindig veel voorbeelden, maar anderen dan ik kunnen hier veel meer over vertellen.
Of ze het ook gaan doen weet ik niet. :wink:

Reply With Quote
Old 01-25-2004, 10:02 PM   #5
oceaan
IF-Beginner

Fariesta-ji ..Okee... Alleen bid je meer voor die ene kenmerk.
We hebben allemaal een atma (individuele ziel). “God” wordt door de geschriften gedefineerd als Param-atma (het collectief van zielen). Alleen de ziel is eeuwig. “God” is dus alles wat eeuwig is.

Wij (bijvoorbeeld jij en ik) zijn dus geen "God", maar onze ziel is eeuwig. Wij kunnen het pad van dharma volgen en onsSELF verwezelijken.

Shiv Bhagvaan Lakshman Krishna Bhagvaan, etc etc zijn allemaal levende personen op aarde geweest. Zij waren vol(purna) of minder volle avatar(a)s. Sommige personen komen op aarde en helpen veel mensen op het pad van dharma. “God” incarneert en helpt ons. Het doel van het leven is om je ware aard: die van de ziel te verwezenlijken.

Een avatar heeft zegmaar direct acces tot zn ziel hij/zij is zn ziel en dus "Goddelijk".

Er zijn verschillende denkscholen die van verschillende grote zielen hun werk volgen. De Shiva-isten, Vishnuieten, Devi-worshippers, maar ook de volgelingen van Jezus, Boedha, etc etc. Inherent aan al deze scholen is de guru tattva.

--------------------

Wat ik niet snap, is hoe deze Goden tegen elkaar kunnen vechten en elkaar kunnen vermoorden.

Er zijn veel letterlijke verklaringen en een figuurlijken.
Lett: de grote mahatmas, avataras, sages, rishis and munis,etc etc.. hebben veel punya(merit, het tegenovergestelde van dat wat zondaars veel hebben), … punya kan je nu even vergelijken met geld. Dan smijten zijn met geld in de buurt van de armen zodat de armen ook start kapitaal kunnen krijgen om bussines op te zetten :)

Fig: “God” Indra vertegenwoordigt onze senses( zintuigen), deze zintuigen kunnen abominabel, en zelfs afschuwelijk gedrag vertonen. Killings etc etc

Raam Bhagvan vertegenwoordigt de mind, Sita Mata vertegenwoordigt de Atma, the union of the mind and Atma is what you get when you will attain moksha(bevrijding).

Er zijn wat goede pandits zoals pt Attry in Nederland, maar je kan beter naar de grotere Ashrams van Zuid India (hun werk/boekwerken) stappen in Nederland zijn ze ook vertegenwoordigd(verkrijgbaar). Want alles maar dan ook alles vd geschriften heeft een zeer logische verklaring.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze post, en sorry voor het gebruik van engles door de zinnen heen.

Een paar nuttige sites: http://www.hinduism.org.za/
http://www.kamakoti.org/newlayout/template...indudharma.html

Reply With Quote
Old 02-01-2004, 04:47 PM   #6
Fariesta
IF-Nieuw

Hmz... Oke, bedankt voor jullie antwoorden :)

Reply With Quote
Old 02-02-2004, 12:11 PM   #7
Attry
Guest

Default Re: Een vraagje

Quote:
Originally posted by Fariesta
Er is iets aan het hindoeĆÆsme wat ik niet snap en ik hoop hier een antwoord op mijn vraag te kunnen krijgen.

Wat ik heb begrepen van het HindoeĆÆsme, is dat alle Goden eigenlijk 1 God zijn, ze staan voor de kenmerken van God, dus dood en leven, rijkdom etc. Dus als je Shiva aanbidt, bidt je eigenlijk ook voor Krishna en Laksman en de andere Goden, ze zijn allemaal immers 1 iemand. Alleen bid je meer voor die ene kenmerk. Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Ik hoor en lees vaak over de verhalen van deze Goden. Dat de een verliefd werd op de ander, een ander werd hier weer jaloers op enzovoorts. Wat ik niet snap, is hoe deze Goden tegen elkaar kunnen vechten en elkaar kunnen vermoorden. Moet ik deze verhalen misschien niet zo letterlijk opvatten en staan ze symbool voor de innerlijke strijd van mensen ofzo? Ik bedoel, je kan jezelf toch niet proberen te vermoorden? *

Dir vast een heel erg domme vraag, maar ik denk hier nu al een tijdje over en ik zou graag een antwoord hierop willen hebben. Alvast bedankt.
Nadenken over God brengt een praktisch probleem met zich mee. Dat probleem is ons denkvermogen. Ons denkvermogen is als het gaat om een structuur te vinden om alles logisch te kunnen begrijpen, visueel en substantieel. Daarom kunnen wij niet begrijpen dat de ene energie van de ene persoonlijkheid, die we God noemen, niet kan strijden tegen een andere energie van dezelfde persoonlijkheid.

Je kunt het ook bij je zelf houden. Hoe vaak staan we niet in ons leven op een punt dat ons verstand en ons gevoel met elkaar overhoop liggen. In die tweestrijd blijft mijn gevoel en mijn verstand van MIJ, aangenomen dat ik Ć©Ć©n individu ben.
De hele schepping is een manifestatie van de Schepper. Zowel de leeuw die een hert achterna zit om zijn honger te stillen als ook de opgejaagde hert, zijn voortgekomen uit de ene. Zij hebben allebei dezelfde Goddelijke ziel. En toch zijn ze elkaars vijanden.

Ons denkvermogen is, zoals ik al zei, heel substantiƫel. Daarom verwarren we kwantiteit met kwaliteit. De leeuw en de hert zijn kwantitatief gezien twee dieren, kwalitatief gezien - als het gaat om instinct etc - ook. Vanuit de kwaliteit van de Atma, zijn ze allebei dezelfde.
In de waarneming dat de leeuw die een hert doodt en opeet zien we twee verschillende dieren maar ƩƩn en dezelfde Atma. En toch zeggen we dat de ene dier de ander opeet en zijn we niet verbaasd dat ze eigenlijk ƩƩn en dezelfde Atma zijn. (In ons substantiƫle denken zeggen we dat ze allebei hun eigen Atma hebben)

Zo moeten we dus eigenlijk ook kijken naar de verschillende avatars, die allemaal verschijningen zijn van de Ene Brahman, maar qua vorm, naam en functie toch verschillend zijn.
  Reply With Quote
Old 02-23-2004, 09:53 AM   #8
Chilly
IF-Beginner

Paailgie Pandit,

Als eerst wil ik even kwijt dat ik het echt goed vind dat zich asl pandit beschikbaar stelt op het internet voor jongeren met brandende vragen, zoals ik. Ik heb een relatie gehad, ben geen maagd meer en heb nu een nieuwe vriend. Hij is niet helemaal hindu qua geloof, maar heeft het als kind wel meegekregen. Ook heeft hij een hindustaanse naam. Genetisch is hij een kwart indonesch en de rest hollandse. Zijn moeder is wel hindu.
Hij zelf heeft ook een relatie gehad en is ook geen maagd meer. Mijn moeder wilt graag dat ik trouw als brabhan. Mogen wij met elkaar trouwen in het hindustaans, uiteraard met weggelaten ceremonies? Wat zijn onze mogelijkheden?
Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord, Chilly

Reply With Quote
Old 02-23-2004, 11:02 AM   #9
Chandika
Guest

Quote:
Originally posted by Chilly
Paailgie Pandit, *

Als eerst wil ik even kwijt dat ik het echt goed vind dat zich asl pandit beschikbaar stelt op het internet voor jongeren met brandende vragen, zoals ik. Ik heb een relatie gehad, ben geen maagd meer en heb nu een nieuwe vriend. Hij is niet helemaal hindu qua geloof, maar heeft het als kind wel meegekregen. Ook heeft hij een hindustaanse naam. Genetisch is hij een kwart indonesch en de rest hollandse. Zijn moeder is wel hindu. *
Hij zelf heeft ook een relatie gehad en is ook geen maagd meer. Mijn moeder wilt graag dat ik trouw als brabhan. Mogen wij met elkaar trouwen in het hindustaans, uiteraard met weggelaten ceremonies? Wat zijn onze mogelijkheden? *
Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord, Chilly
hihih zo kant ook.............dat weet je cker dat je in ieder geval op zn minst 1 keer antwoord krijgt :wink: .............maar veel succes :D
  Reply With Quote
Reply

Tags
een, vraagje

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 09:27 PM.
Vertalen:

Tags