Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-13-2003, 05:46 AM   #11
Shyaan
Guest

QUOTE(\"Ego\")
Quote:
Sorry als u in herhaling moet treden, maar kan een dokter of soldaat bv. moksh bereiken in zijn huidige leven?
[/b]
Ego ji,

Pandit ji heeft al goede antwoord op uw vraag gegeven.
Maar als u het niet er vind tracht ik ook meer opheldering te geven op uw vraag :P

Ik denk dat je met de defintie soldaat bedoeld of hij moksha kan bereiken door dat hij vaak geweld toepast.
Vergeef me als ik het fout heb.

Laten we een voorbeeld nemen.
Een Indiaase soldaat in kashmir die vecht tegen mensen die moorden,verkrachten,etc etc,kan je noemen als een dharma-vechter of terwijl een ksatriya.
Het is niet zo zeer een ksatriya als hoe de vedische geschiedenis weergeeft,maar toch is het een persoon die het zelfde doet als een ksatriya.
Hij pakt de wapens op tegen adharma.
Hier zijn wat versen uit de Bhagavad gita die weergeven dat zo een persoon de hemelse planeten kan bereiken.

Shri krishna zegt in de bhagavad gita:

Bhagavad gita 11.30

Svadharmam api caveksya
na vikampitum arhasi
dharmyaddhi yuddhac chreyo'nyat
ksatriyasya na vidyate

'Ten aanzien van je bijzondere plicht als ksatriya behoor je te weten dat er voor jou geen beter taak bestaat dan strijden volgens religieuze beginselen - het is dus onodig dat je nog aarzelt

En voor de menzen die egt koppig zijn en nog niet willen geloven:

Bhagavad gita 11.32

Yadrcchaya copapanam
svarga-dvaram apavrtam
sukhinah ksatriyah partha
labhante yuddham idrsam

''De ksatriya's die buiten hun toedoen zo een gelegenheid krijgen om te strijden tegen adharma,waardoor de toegang tot de hemelse planeten zich voor hen opent.

Bhagavad gita 11:37

Hato va prapsyasi svargam
jitva va bhoksyase mahim
tasmad uttistha kaunteya
yuddhaya krta niscayah

Of je zult op het slagveld van dharma en adharma worden gedood en de hemelse planeet bereiken,of je zult de strijd winnen en van je aardse koninkrijk genieten - sta op en wees vastberaden

Ahavesu mitho 'nyonyam jighamsanto mahiksita
yuddhamanah param saktya svargam yanti aparanmukhah yajnesu pasavo brahman hanyante
satatam dvijaih samskrthah kila
mantras ca te'pi svargam avapnuvam

''Een ksatriya die slag levert met een andere strijder,die afgunstif op hem is,kan zo hij sneuvelt de hemelse planeten bereiken,zoals ook de brahmanade hemelse planeten kan bereiken door dieren te offeren in het offervuur,Het doden in de strijd om religieuze beginselen(dharm)en het doden van dieren in het offervuur worden dus geenzins als gewelddaden gebruikt.

Parasara-smrti 10 39:

Ksatriyo hi dharma rakshan sastra panih pradandayan nirjitya parasainyadi
ksitim dharmena palayet

'Het is de plicht van een ksatriya dharma tegen allerlei moeilijkheden te beschermen en daarom moet hij in voorkomende gevallen
terwille van dharma geweld gebruiken

Shyaan.
  Reply With Quote
Old 03-13-2003, 09:33 AM   #12
AnantSriVibhushitParmHans
Guest

Quote:
Originally posted by Viki
Attry schreef: *
De BhagavadGita leert ons dat je juist vanuit je Svadharma alleen Moksha kunt bereiken. Je beroep heeft niets te maken met goede of slechte handelingen. *
Misschien ken je het verhaal van Sadana. Sadana was een slager die Moksha had bereikt. Terwijl hij bezig was met vlees snijden en verkopen reciteerde hij constant de naam van Shri Krishna. Dat deed hij niet met zijn mond maar met zijn hart en ziel. Uiteindelijk bereikte hij Moksha. *

Zeg me alsjeblieft dat dit een volksverhaal is..... *Ik heb wel eens zulke verhalen gehoord, maar die hadden niks met de religie te maken.
Svadharma, Bhagavatha-dharma....
Viki, nu hoor je eens van Pandit Ji dat doden in sommige opzichten
geoorloofd kan zijn....
(Hier ging die hele discussie op CHRISTENDOM toch over? Dus Jezus
Christus is helemaal niet zo slecht door het doden van kleine visjes...) :lol:
  Reply With Quote
Old 03-14-2003, 05:08 PM   #13
Tulsidas
IF-Nieuw

Quote:
Svadharma, Bhagavatha-dharma.... *
Viki, nu hoor je eens van Pandit Ji dat doden in sommige opzichten *
geoorloofd kan zijn.... *
(Hier ging die hele discussie op CHRISTENDOM toch over? Dus Jezus *
Christus is helemaal niet zo slecht door het doden van kleine visjes...)
Ik ben het met Prashant-ji eens. :P
En het verhaal van Sadana was een goed voorbeeld pandit-ji :)

Quote:
Ik denk dat je met de defintie soldaat bedoeld of hij moksha kan bereiken door dat hij vaak geweld toepast. *
Vergeef me als ik het fout heb.
Ego,
Met ruwe geweld kan je nooit moksha verkrijgen.
Het doet je meer op grond van basis en gedachten.
Als je bijv. vecht voor je moederland dat aangevallen wordt door corrupte soldaten uit het buitenland is dat dan een vorm van ruwe geweld waardoor je in de narak (hel) terrecht kan komen? Mensen vechten niet voor niets. Ergens in je zuiverste gedeelte van je diepe hart vind je liefde en vrede waarom zal je dan geweld moeten gebruiken? .........
Ik wacht op je antwoord Ego.....

JAI SHREE RAM

Reply With Quote
Old 03-14-2003, 06:20 PM   #14
Anwar
IF-Beginner

Namaste Pandit-ji,

mijn vraag gaat over de kaldjoek. Dat is naar ik meen de fonetische uitspraak. Heel summier geschets gaat dit over een periode waarin het slecht gaat met mensen?
Ik hoop dat u uiteen kan zetten wat deze periode inhoudt en welke wrange vruchten wij hier eventueel van plukken. Reeds had ik vernomen dat wij nu in een kaldjoek periode leven?

Met vriendelijke groet,

Anwar.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-14-2003, 07:04 PM   #15
Tulsidas
IF-Nieuw

Quote:
Originally posted by Anwar
Namaste Pandit-ji,

mijn vraag gaat over de kaldjoek. Dat is naar ik meen de fonetische uitspraak. Heel summier geschets gaat dit over een periode waarin het slecht gaat met mensen? *
Ik hoop dat u uiteen kan zetten wat deze periode inhoudt en welke wrange vruchten wij hier eventueel van plukken. Reeds had ik vernomen dat wij nu in een kaldjoek periode leven?

Met vriendelijke groet,

Anwar.
Mag ik voor mijn beurtje spreken?? :oops:

Reply With Quote
Old 03-16-2003, 12:30 AM   #16
Anonymous
Guest

Quote:
Originally posted by Shyaan+-->
QUOTE(Shyaan)
Quote:
  Reply With Quote
Old 03-16-2003, 12:42 AM   #17
Kailaash
IF-Addicted

Send a message via ICQ to Kailaash

Quote:
Originally posted by Ashish

:oops: *
:( Volgens de Rigveda is het geoorloofd om te doden als het gaat om zelfverdediging. Omdat het principe \"Aham Brahmasi, Tat Twam asi\" mijn voorkeur heeft, en iedereen als \"pusrush\" levensbewustzijn krijgt, ben ik huiverig tegen het \"varna-systeem\". Bij de geboorte ben je immers geen \"kshatriya\". Los van het historisch perspectief en de authenticiteit van de geschriften, God vertelt immers niet telkens \"keer op keer\" de waarheid aan een ander (volk)!
Mogelijk dat iemand mijn bezorgdheden op deze puntenwegneemt!
Eerst wil ik je effe vragen of je het had over de BG of over de Mahabharatha, ik denk het tweede.

Je hebt problemen met het vrnasysteem, alles daarover staat in de BG. Bij je geboorte is al bepaald tot welke vrna je behoort, heeft niks met familie te maken, je hebt namelijk bepaalde eigenschappen. Krishna spreekt in de BG over eigenschappen per kaste. Op basis van karma en de drie geaardheden heb je bepaade eigenschappen gekregen om je dor dit leven heen te slaan. Je wordt dus als krijger, bestuurder, geestelijke, landarbeider et cetera geboren, jij moet alleen zelf inzien welke eigenschappen je hebt om vervolgens je beroep (dat in feite door je eigenschappen bepaald is) te kiezen.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-16-2003, 12:58 AM   #18
Anonymous
Guest

[quote]
Quote:
:oops:
:( Volgens de Rigveda is het geoorloofd om te doden als het gaat om zelfverdediging. Omdat het principe "Aham Brahmasi, Tat Twam asi" mijn voorkeur heeft, en iedereen als "pusrush" levensbewustzijn krijgt, ben ik huiverig tegen het "varna-systeem". Bij de geboorte ben je immers geen "kshatriya". Los van het historisch perspectief en de authenticiteit van de geschriften, God vertelt immers niet telkens "keer op keer" de waarheid aan een ander (volk)!
Mogelijk dat iemand mijn bezorgdheden op deze puntenwegneemt!
Eerst wil ik je effe vragen of je het had over de BG of over de Mahabharatha, ik denk het tweede.

Je hebt problemen met het vrnasysteem, alles daarover staat in de BG. Bij je geboorte is al bepaald tot welke vrna je behoort, heeft niks met familie te maken, je hebt namelijk bepaalde eigenschappen. Krishna spreekt in de BG over eigenschappen per kaste. Op basis van karma en de drie geaardheden heb je bepaade eigenschappen gekregen om je dor dit leven heen te slaan. Je wordt dus als krijger, bestuurder, geestelijke, landarbeider et cetera geboren, jij moet alleen zelf inzien welke eigenschappen je hebt om vervolgens je beroep (dat in feite door je eigenschappen bepaald is) te kiezen.

"Viki"j√*!
Vriendelijk bedankt voor je bericht!
Om op je vraag terug te komen, primair heb het het over de "mahabh√°rata". Volgens ingewijden duurde deze periode 600 tot 800 jaren. Ik heb natuurlijk alle respect voor je zienswijze! Uiteraard ontken ik de "karmafilosofie" niet. Echter ondanks onze karmische of DNA-eigenschappen kunnen we alle spirituele "uprise" te niet doen door bijvb. ons ego te volgen! Voorbeelden te over! De spirituele evolutie moest in principe het logische gevolg zijn van "Uttam Purush". Mais au contraire: de vorige eeuw was de bloedigste eeuw sedert mensenheugenis.
Ik sta evenwel graag open voor je meedenken op mijn vraagstukken over de Mahabh√°rata.
  Reply With Quote
Old 03-16-2003, 11:14 AM   #19
Shyaan
Guest

QUOTE(\"Ashish\")
Quote:

Respect for the quotations!
Ik poog de Bhagvad Gita ook te begrijpen. Mogelijk een zuster/broeder mij uit de brand helpt! Bepaalde dingen kan ik jammer genoeg niet goed rijmen. Er breekt een moment aan in de Mahabharata dat het Pandav-leger verslagen dreigt te worden. Op dat moment laat Shri Vasudev Krshna de zon ondergaan. Dat Dronacharya zijn \"divyastra\" terzijde legt is na proclammatie dat zijn zoon \"Ashwathámá\" ter ziele was gebracht! Terwijl het Ashwathámé de olifant was . Als ik de drang naar monogamie bezie, kan ik het moeilijk plaatsen dat alle 5 pandav-broers omgang hadden met Draupadi! Enkel omdat moeder Kunti zich niet de moeite getroostte om om te kijken welke aalmoezen ze die dag verkregen. Als we onze tijd kritisch beschouwen zijn er thans legio gokverslaafden. Tot daar aan toe... Als de pandav-putra's willens en weten hun vrouw op 't spel zetten, denk ik ook van...
:oops: *
:( Volgens de Rigveda is het geoorloofd om te doden als het gaat om zelfverdediging. Omdat het principe \"Aham Brahmasi, Tat Twam asi\" mijn voorkeur heeft, en iedereen als \"pusrush\" levensbewustzijn krijgt, ben ik huiverig tegen het \"varna-systeem\". Bij de geboorte ben je immers geen \"kshatriya\". Los van het historisch perspectief en de authenticiteit van de geschriften, God vertelt immers niet telkens \"keer op keer\" de waarheid aan een ander (volk)!
Mogelijk dat iemand mijn bezorgdheden op deze puntenwegneemt![/b]
Ashish ji,

Ik herken het verhaal goed wanneer de zoon Bhiema en hidimba: Ghatokatch word vermoord door Karna met de gegeven pijl van Dewa Indra waar hij zijn Kundala en Kavacha daan had gegeven en dus deze shakti-astra had verkregen van Indra.
Hierna viel Ghatokatch op de leger van de Kaurauvas wat dus een grote verlies was voor de kaurauvas.
Hierna voelde Dronaacarya zich verplicht om als aanvoerder van de leger(predhaan-sena-petie) de schade te beperken en hij haalde zijn Dipyastra naar voren om deze te gebruiken.
Krishna liet echter niet de zon ondergaan maar hij stuurde brahma en indra naar hem toe/
Ik denk dat je je vergist met de nacht van Jaydratta waar arjuna gelofte had afgelegd om hem voor Suryaastra(zonsondergang) te doden.
Dit lukte echter bijna niet en liet krishna even de zon ondergaan en even later liet hij het weer opgaan.
Maar krishna stuurde brahma en indra dus om dronaacrya te stoppen,en zijn dipyaastra niet te gebruiken.
Ze gaven hem echter een preek maar hij wou er niks van horen.
Maar uiteindelijk stopte hij zijn dipyaastra dus weg.
Ik snap eingelijk niet waarom u deze verhaal naar voren haalde.
Het had niet veel met mijn posting te maken toch???

Shyaan.
  Reply With Quote
Old 03-17-2003, 01:38 AM   #20
Anonymous
Guest

Shyaan-ji!
Hartelijk dank voor de uiteenzetting!
Ik zie het al: "ik moet lezen en nog eens lezen"!
  Reply With Quote
Reply

Tags
persoonlijke, vragen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:19 PM.
Vertalen:

Tags