Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-16-2005, 05:38 AM   #1
Angeleyez
IF-Lid

Default Waarom is de ziel op aarde?

Namaste,

Ons doel op aarde is Moksha verkrijgen, verlossing van de ziel en opgaan in Bhagvaan.
Onze ziel (aatma) is een stukje van het goddelijke.

Als ik het zo mag beredeneren komt onze ziel van Bhagvaan af. Om een of andere reden zijn we naar de aarde gestuurd om dharm te doen en karm te verdienen om weer terug naar de bron te gaan.

We komen dus van de bron (onze ziel). De bron is Bhagvaan.
Waarom zou een stukje van Bhagvaan iets verkeerds doen om gezonden te worden naar de aarde en de weg terug te vinden?
Een stukje van Bhagvaan is Bhagvaan en daarmee foutloos zou ik denken.

Of zit er een hele andere theorie aan vast?

Angel

Reply With Quote
Sponsors
Old 08-22-2005, 01:08 PM   #2
Tranga
IF-Crazy

Hmmm......wat een ingewikkelde vraag.

De ziel kan niks verkeerds doen, geloof ik. Het probleem is dat de ziel dingen ging ervaren...zeg maar een klein gedeelte van wat er is. Door deze ervaring werd de ziel omringd door zaken waarmee de ziel ging ervaren.....die middelen tot ervaring en de ervaringen zelf, zijn wat uiteindelijk hier in het materiele blijft hangen. De ziel wordt veastgehouden om bestaansrecht te verkrijgen......zonder ziel is er geen bestaan......

Reply With Quote
Old 08-22-2005, 04:14 PM   #3
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Default Re: Waarom is de ziel op aarde?

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by Angeleyez
Namaste,

Ons doel op aarde is Moksha verkrijgen, verlossing van de ziel en opgaan in Bhagvaan.
Onze ziel (aatma) is een stukje van het goddelijke.

Als ik het zo mag beredeneren komt onze ziel van Bhagvaan af. Om een of andere reden zijn we naar de aarde gestuurd om dharm te doen en karm te verdienen om weer terug naar de bron te gaan.

We komen dus van de bron (onze ziel). De bron is Bhagvaan.
Waarom zou een stukje van Bhagvaan iets verkeerds doen om gezonden te worden naar de aarde en de weg terug te vinden? *
Een stukje van Bhagvaan is Bhagvaan en daarmee foutloos zou ik denken.

Of zit er een hele andere theorie aan vast?

Angel
Als ik dit zo lees, bekruitp mij het gevoel dat de aatmaa uit God is geraakt......ahum, dit lijkt mij een onmogelijkheid. God is alles, hoe kan de aatmaa dan uit Hem geraken? De aatmaa hoeft dus niet geheel terug te gaan naar die bron....want overal waar de aatmaa is, is de bron ook! De aatmaa hoeft dus niet TERUG naar de bron, zij verlaat deze bron nooit.

Het gaat dus puur om de ervaringen die Tranga maharaj hieronder heeft beschreven. De ziel ervaart slechts dat ze uit de bron is geraakt, slechts doordat de bron als geheel niet ervaren wordt maat slechts gedeelten van die bron. HEt dfraait er dus om om het geheel weer te ervaren.......

Reply With Quote
Old 08-23-2005, 05:42 PM   #4
Angeleyez
IF-Lid

Namaste,

Waarom is onze ziel de dingen anders gaan ervaren?

Angel

Reply With Quote
Old 08-25-2005, 11:01 AM   #5
Agni
IF-Addicted

Send a message via MSN to Agni

Het is toch een goddelijk spel wat gespeelt wordt? De vraag Angeleyez komt eigenlijk neer op waarom God de mens heeft gemaakt. Daar valt nou eenmaal geen duidelijk antwoord op te geven.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 08-25-2005, 06:46 PM   #6
Angeleyez
IF-Lid

Namaste,

Een duidelijk antwoord zou fijn zijn :D , maar helaas is dat er niet. Wel zijn er tig theorieŽn. Deze theorieŽn wilde ik met deze topic aankaarten. Onder meer om meer inzicht te krijgen in mezelf.

Angel

Reply With Quote
Old 08-30-2005, 03:16 PM   #7
Gianni Versace
IF-Beginner

De vraag is eigenlijk: Waarom heeft god mensen/dieren gemaakt?

Ik denk dat het komt dat wij de kinderen van god zijn zoals wij uit onze ouders komen en zo ook een stukje van hun zijn zo ook uit god en dat is waarom wij op aarde zijn en niet dat wij zoals men zegt " stout waren".

en dat stukje van god is en blijft verbonden met god, het laat niet los en het komt niet terug want wat niet los is hoeft ook niet terug te gaan.

Karpuragauram karunavataram, sansarasaram bhujagendraharam sada vasantam hridayaravinde, Bhavam Bhavani-sahitam namani.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 08-30-2005, 04:07 PM   #8
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Misschien heeft God ons helemaal niet geschapen en hebben wij onszelf geschapen.
Uiteindelijk is er buiten God (uiteindelijke waarheid) niets en is alles wat is niets anders dan God (uiteindelijke waarheid).

Reply With Quote
Old 08-31-2005, 03:47 PM   #9
Angeleyez
IF-Lid

Namaste,

Hoe komt het dan dat wij onszelf hebben geschapen? Waar komt onze ego vandaan?

Sorry voor de vele "waarom" vragen. Ik zit een beetje met mezelf in de knoop. :oops:

Angel

Reply With Quote
Old 09-05-2005, 04:09 PM   #10
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Onze ego is slechts een deel-ervaring van Brahm (ultioeme waarheid).
Deze ego is betrekkelijk en zeker niet absoluut waar, tegelijk met alles wat ermee samenhangt.

Main aru mor tor tay maya = ik en mijn, jij en jouw is slechts maya, een begoocheling.

Deze schepping van onze ego moet je ook niet zien als een schepping, het is niets anders dan een ervaring van een klein deel van de ultieme en allesomvattende waarheid.

Reply With Quote
Reply

Tags
aarde, waarom, ziel

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 11:17 AM.
Vertalen:

Tags