Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-29-2005, 08:40 PM   #11
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Heineken+-->
QUOTE(Heineken)
Quote:
Beide hebben dus wel degelijk te maken met het innerlijke bewustzijn [/b]
Volgens mij staat dit haaks op hetgeen je eerst postte...

Quote:
Originally posted by Heineken@

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:45 PM   #12
MsLalkie
IF-Crazy

Default Re: Religie vs Spiritualiteit

Quote:
Originally posted by lasker+-->
QUOTE(lasker)
Quote:

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:46 PM   #13
Hein
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by MsLalkie+-->
QUOTE(MsLalkie)
Quote:
Quote:
Originally posted by Heineken+-->
QUOTE(Heineken)
Quote:
Beide hebben dus wel degelijk te maken met het innerlijke bewustzijn [/b]
Volgens mij staat dit haaks op hetgeen je eerst postte...

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:49 PM   #14
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Heineken
ja klopt helemaal maar het heeft me doen nadenken *
het eerste wat me te binnen schoot was wel het geval van Yoga die je dus wel spiritueel kan beoefenen zonder religie erbij te betrekken *

maar met beide ben je toch innerlijk bezig als je het goed beoefent
Mijns inzien ben je met het spirituele meer met het hogere bewustzijn bezig. Denk aan mediteren, ontwikkelen van je geest.

Bij reliegie daarentegen ben je meer met een geloof bezig. Het dienen van een God bijvoorbeeld.

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:52 PM   #15
Hein
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by MsLalkie+-->
QUOTE(MsLalkie)
Quote:

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 08:55 PM   #16
MsLalkie
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Heineken
Is dienen van een God dan niet een bewustzijn zuster? je kan het niet zien of voelen toch?
Als je het mij vraagt: veel mensen ervaren het niet zo. Ze dienen een God omdat het zo gebeurt, zo is overgedragen door hun ouders. Staan niet stil bij de handelingen. Ik bedoel weten de mensen tegenwoordig nog wat Pasen inhoudt, wat de handelingen tijdens een hindoestaanse huwelijksceremonie nog inhoudt? De meesten weten het niet eens. Ze doen het alleen omdat het zo 'behoort' te gaan. In mijn optiek ben je dan niet met het hoger bewustzijn bezig.

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 09:27 PM   #17
lasker
IF-Lid

Quote:
Originally posted by MsLalkie
Dat hoeft niet. Een collega van mij belijdt geen geloof, hij is heel spiritueel-filosofisch aangelegd. Hij geloof in de mens als middelpunt in het leven. Ik kan je verzekeren dat hij ondanks dat hij niet een geloof belijdt een heel goed mens is, een zuiver geweten heeft. Hij is er heilig van overtuigd dat de mens is zoals hij denkt. Ziektes onstaan volgens hem door de manier van leven. Door te veel te tobben krijg je last van je hoofd bijvoorbeeld. Hij is zeer spiritueel-filosofisch zonder een geloof te belijden.
Waarom vindt u dat hij geen geloof belijdt? Hij combineert ethiek met spiritualiteit.

Waar precies bent u het niet mee eens?
Status: Offline

Reply With Quote
Old 04-29-2005, 11:59 PM   #18
Anonymous
Guest

Quote:

Een collega van mij belijdt geen geloof, hij is heel spiritueel-filosofisch aangelegd. Hij geloof in de mens als middelpunt in het leven. Ik kan je verzekeren dat hij ondanks dat hij niet een geloof belijdt een heel goed mens is, een zuiver geweten heeft. Hij is er heilig van overtuigd dat de mens is zoals hij denkt. Ziektes onstaan volgens hem door de manier van leven. Door te veel te tobben krijg je last van je hoofd bijvoorbeeld. Hij is zeer spiritueel-filosofisch zonder een geloof te belijden.
Omdat ik pas voor hokjesgeestdenkend gedrag, hang ˇˇk ik niet ÚÚn specifieke religie aan. Echter zelfs de modelathe´st kan er ronduit niet om heen dat God zich in vele gedaanten aandient :idea: . De ôreligieuzenö hebben hun religie de kans finaal ontnomen dat de mooie theorie uiteindelijk praktijk werd. Het accent lag en ligt helaas nu nog op het bekeren, domineren, opleggen van hun zienswijze en andere niet terzake doende kleinzerigheden. Hierdoor blijft de spirituele tendens van religiŰn finaal onderbelicht. Vooral religiŰn met een creationistische signatuur (U-ik-verhouding) manen de adept geheel ten onrechte tot ontzetting en vrees voor God. Een zekere mate van normbesef vind ik absoluut geen overbodige luxe. Echter obsessief teruggrijpen naar het geschreven woord, wettisch gedrag, ritualisme en historiciteit is een gemiste kans die geen sprankje spiritualiteit oplevert. Deze mensen veronachtzamen dat Religie niet louter het destillaat is van intellectuele beraadslagingen maar van innerlijke sensaties (spiritualiteit). Dus.... :wink:

Ashis
  Reply With Quote
Old 04-30-2005, 12:49 AM   #19
****heterosexual VIKI****
IF-Lid

Quote:
Ik kan je verzekeren dat hij ondanks dat hij niet een geloof belijdt een heel goed mens is, een zuiver geweten heeft. Hij is er heilig van overtuigd dat de mens is zoals hij denkt.
Ik ben het helemaal met je eens Lal :oops: Religie is helemaal niet nodig om een goed mens te zijn :D

Reply With Quote
Old 04-30-2005, 09:44 AM   #20
lasker
IF-Lid

[quote]Ik ben het helemaal met je eens Lal :oops: Religie is helemaal niet nodig om een goed mens te zijn :D
klopt, religie is nodig om een beter mens te zijn.

niet dan een ander, maar dan je voorheen was.
Status: Offline

Reply With Quote
Reply

Tags
religie, spiritualiteit

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 12:16 PM.
Vertalen:

Tags