Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-30-2005, 08:14 PM   #11
****heterosexual VIKI****
IF-Lid

[quote][i]Dus....je mag dan wel Bhawar Ghoeme.....

Ik d8 dat het niet mogt omdat je al een kind hebt..

En zo denk je ook vast dat je een ohrnie op je hoofd moet in de maroh :) Er zijn zo veel dinges waar men van heeft horen zeggen en gelukkig is er een forum al sdit om die misverstanden uit de wereld t ehelpen :D

Reply With Quote
Old 03-30-2005, 08:16 PM   #12
Ratna
Guest

wat is bhawar ghoeme :?:
  Reply With Quote
Old 03-30-2005, 08:18 PM   #13
Nandeni
IF-Beginner

Send a message via MSN to Nandeni

[i]Die 7 rondjes om het vuur RATNA...... :lol: :lol: :lol:

Reply With Quote
Old 03-30-2005, 08:29 PM   #14
Ratna
Guest

Oh, ik dacht dat het saath phere heette :?:
  Reply With Quote
Old 03-30-2005, 08:30 PM   #15
Nandeni
IF-Beginner

Send a message via MSN to Nandeni

[i]uuhhhmmm dat is het zelfde..... :? :P

Reply With Quote
Old 03-30-2005, 08:35 PM   #16
Ratna
Guest

Aha, bhawar ghoeme = saath phere, weer wat geleerd :wink:
  Reply With Quote
Old 03-31-2005, 06:48 AM   #17
Anonymous
Guest

[quote]Aum Namah Shivaaya

Quote:
Mijn vraag was ook......: Hoe trouw je dan..hoe gaat alles te werk..????
Ik had gehoord dat je geen Bhawar mag ghoeme...is dat zo????

Quote:
Ik zou ook wel graag willen weten hoe het in zijn werk (welke rituelen worden overgeslagen, etc.) gaat bij een huwelijk met iemand anders dan de biologische vader van het kind? Ik heb wel gehoord dat je niet meer in een maroh mag trouwen. :?:
Als je trouwt, trouw dan ook volledig! :wink:

Zoals eerder opgemerkt, het ritueel blikt vooruit en geeft vorm aan een voornemen, tevens wordt verzocht om de zegen van God.

Wat het verleden ook geweest moge zijn, als je trouwt trouw dan volledig of trouw helemaal niet. Een half ritueel klinkt mij onzinnig in de oren.......half trouwen lijkt mij ook niet logisch.
Ja, maar het was juist een pandit die dit tegen mij vertelde. Waarom zegt hij dat dan?
  Reply With Quote
Old 04-04-2005, 05:41 PM   #18
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Waarom hij dat vertelde, Sita-ji, kan ik u niet vertellen. Misschien reikt zijn studie niet verder dan dat en heeft hij de traditie en/of misverstand die hierover in onze gemeenschap geslopen is, overgenomen en heeft hij in zijn studie meer aandacht besteed aan het uitvoeren van deze rituelen dan aan de achtergronden en redenen ervan.

Reply With Quote
Old 04-05-2005, 04:42 PM   #19
devoot
IF-Beginner

Radhe Shyaam,

Ik heb destijds begrepen dat een zwangere vrouw niet mag trouwen in de maroh omdat dan de man opdat moment zowel de moeder als het ongeboren kind trouwt. Hoewel in 1 lichaam, zijn het per slot van rekening twee zielen.
Referenties: heb ik niet. Het is van horen zeggen, maar ik vind het wel wat hebben.

Radhe shyaam

Reply With Quote
Old 04-06-2005, 09:28 AM   #20
Pandit Attry
IF-Lid

Default Re: Kan je trouwen als je al een kind heb??

[quote][i]Hallo...ik wilde iets vragen..het is iets waar ik al een tijdje mee zit.

Is het mogelijk om te trouwen als je al een kind hebt...
En wat gebeurt er allemaal wel of niet dan bij een normale huwelijk...

Ik zal ook hierop reflecteren.

Als iemand die begaan is met mensen zeg ik hierop volmondig ja.

Het huwelijk (Vivaah) wordt in het Hindoe´sme gezien als een verbondenheid tussen twee individuen die ook hun achtergrond - zoals hun verleden, cultuur, families etc - met elkaar zullen delen.
De rituelen zijn bedoeld om de beide individuen te sterken in hun liefde voor elkaar en hen te zegenen in hun voornemen om die gezamenlijkheid gestalte te geven.

Dit impliceert dat er geen enkele ritueel over geslagen hoeft te worden omdat ieder ritueel bij het huwelijk die verbondenheid en de intenties van beide partners slechts bekrachtigt. Men reageert emotioneel omdat langere tijd zonder de betekenis te kennen van de rituelen als iets 'magisch' is gaan zien en daardoor de sacraliteit en de actualiteit van de rituelen teniet heeft gedaan.

Ik geef een voorbeeld: een jonge Hindoestaanse vrouw belt me op en vertelt dat haar moeder is overleden. Van haar familie en haar pandit mag ze geen afscheid nemen van haar moeder, omdat haar moeder haar heeft weggegeven bij het huwelijk (Kanyadaan).

De dame in kwestie zegt dat ze van geloof wilt veranderen als dit zo is. Ik heb haar verteld dat Kanyadaan niet inhoudt 'het weggeven van je dochter', maar 'het overdragen aan haar volgende beschermer'. In de Manusmriti staat dat de vrouw ten alle tijde bescherming moet genieten van de man. Vanaf haar geboorte tot haar pubertijd wordt ze beschermd door haar vader en vafa haar pubertijd tot haar huwbare leeftijd door haar broer. De Moeder begeleidt haar als vrouw in ontwikkeling tot haar huwelijk (Naaridharma). Daarna wordt ze overgedragen aan haar echtgenoot, die in de huwelijkse periode haar zal beschermen.

In deze interpretatie gaat het om de inhoud van de rituelen en niet wat men ervan heeft gemaakt. De dame in kwestie was blij met deze verklaring en heeft onder begeleiding van haar broer toch afscheid kunnen nemen van haar moeder.

Reply With Quote
Reply

Tags
als, een, heb, kan, kind, trouwen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:33 AM.
Vertalen:

Tags