Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Filosofisch

View Poll Results: Is de beurs een gokspel?
Ja. 2 40.00%
Nee. 3 60.00%
Ik weet het niet. 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-08-2004, 12:39 PM   #1
imported_Amresh
IF-Addicted

Default De fundatie van het kapitalisme is de beurs. Is het 1 groot gokspel?

Nou....

Btw voor degene die eens willen spelen met wat aandelen en opties op de amerikaanse beurs kunnen op http://www.investopedia.com een account openen (gratis) en $100.000 beleggen.
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 12-08-2004, 12:50 PM   #2
Varsham
IF-Crazy

Send a message via MSN to Varsham
Default Re: De fundatie van het kapitalisme is de beurs. Is het 1 groot gokspel?

Quote:
Originally Posted by AB
Nou....

Btw voor degene die eens willen spelen met wat aandelen en opties op de amerikaanse beurs kunnen op http://www.investopedia.com een account openen (gratis) en $100.000 beleggen.
Je hebt ook Nederlandse sites waarbij je een bedrag van 100.000 euro krijgt om mee te spelen. De beurs is een gokspel. Als je op het juiste moment aandelen koopt en op een goed moment verkoopt heb je winst. Het is zo simpel, maar dan heb je natuurlijk ook invloeden van de bedrijven die zelf nieuws naar buiten brengen over de gang van zaken. Ik denk dat je dan gewoon op je eigen gevoel af moet gaan en moet handelen.
Of het kapitalisme gefundeerd is op de beurs, dat vraag ik me af. Volgens mij is het meer gefundeerd op belastinggelden en boetes enzo!!!

[img width=100 height=66]http://members.lycos.nl/varshamboedhoe/forumpics/SheeshaA.jpg[/img]

http://www.bharatkhibollywood.nl

Reply With Quote
Old 12-09-2004, 09:22 AM   #3
imported_Amresh
IF-Addicted

Default Re: De fundatie van het kapitalisme is de beurs. Is het 1 groot gokspel?

Quote:
Originally Posted by Varsham

De beurs is een gokspel. Als je op het juiste moment aandelen koopt en op een goed moment verkoopt heb je winst.
Is dat niet met elke handelaar? Het juiste moment kopen en op het juiste moment verkopen?

Of het kapitalisme gefundeerd is op de beurs, dat vraag ik me af. Volgens mij is het meer gefundeerd op belastinggelden en boetes enzo!!!

Belasting en boetes hadden ze ook in systemen die niet als kapitalistische bestempeld waren. Kapitalisme heeft te maken met hoe organisaties in elkaar zitten en bestuurd worden.

Reply With Quote
Old 12-09-2004, 10:48 AM   #4
Varsham
IF-Crazy

Send a message via MSN to Varsham

Quote:
Originally Posted by AB
Is dat niet met elke handelaar? Het juiste moment kopen en op het juiste moment verkopen?

Belasting en boetes hadden ze ook in systemen die niet als kapitalistische bestempeld waren. Kapitalisme heeft te maken met hoe organisaties in elkaar zitten en bestuurd worden.
Maar deze topic is meer gespitst op de beurs. Alleen vraag ik me af of de beurs echt iets is van het kapitalisme. Misschien is het eerst handig om vast te stellen wat kapitalisme precies inhoudt en welke plaats deze inneemt in de beurs en andere onderdelen van de economie.

Organisaties zijn toch ingericht volgens het cultuur van het land en niet naar aanleiding van het kapitalistische systeem???

[img width=100 height=66]http://members.lycos.nl/varshamboedhoe/forumpics/SheeshaA.jpg[/img]

http://www.bharatkhibollywood.nl

Reply With Quote
Old 12-09-2004, 11:47 AM   #5
imported_Amresh
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Varsham

Maar deze topic is meer gespitst op de beurs. Alleen vraag ik me af of de beurs echt iets is van het kapitalisme. Misschien is het eerst handig om vast te stellen wat kapitalisme precies inhoudt en welke plaats deze inneemt in de beurs en andere onderdelen van de economie.

Organisaties zijn toch ingericht volgens het cultuur van het land en niet naar aanleiding van het kapitalistische systeem???
Tuurlijk niet. Organisaties zijn ingericht naar het kapitalistische systeem. Onder het kapitalistische systeem wil met steeds meer en grotere winsten behalen ongeacht de behoefte van de mens.

Reply With Quote
Old 03-23-2008, 03:41 PM   #6
dewanand
Verbannen
IF-Lid

helemaal fout.

De ontwikkeling van de beurs ontstond toen men ontdekte dat men met giraal geld winst kon maken, door in derivaten te handelen. Oorspronkelijk waren er papieren bewijzen van aandeelhouderschap en die werden onderhands verhandeld aan toonder. Pas later werd hiervoor een centrale markt ingericht, die uitgroeide tot de huidige beurs.

Het chartale geld is nu slechts drie procent of minder dan het girale geld in de economie. Op de beurs wordt er gehandeld in giraal geld en deze fluctueert in waarde, wat heel grote gevolgen heeft voor de hele economie.

De beurs is dus niet typisch voor het kapitalisme. Ook in USSR kende men giraal geld en handel erin. In communistisch China is al het giraal geld en alle aandelen eigenlijk eigendom van de Chinese staat. Er zijn wel kapitalistische zones in china nu waar burgers aandelen kunnen bezitten.

handelen in aandelen is gewoon een gok, maar in het algemeen maak je op de lange termijn (10 tot 20 jaar) altijd een hogere winst dan de normale nationale bankrente. Korte termijn speculaties zijn echter uiterst risicovol en gewoon een gok, omdat de beurs op en neer beweegt door dagelijkse trends en nieuws over de toekomst.

dewanand

Reply With Quote
Reply

Tags
beurs, fundatie, gokspel, groot, het, kapitalisme, van
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 03:05 AM.
Vertalen:

Tags