Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-08-2003, 10:26 PM   #11
visvarupdas
IF-Lid

Default Is de ziel een persoon, man of een vrouw?

Quote:
Originally Posted by Bharet
Bestaat er ook een mannelijke vorm in het sanskriet? Ja (poellinga)Ik dacht het niet. Dit betekent dat voor alle zielen het begrip atma gebruikt wordt. Waaruit logischer wijs geconcludeerd kan worden dat er één atma soort is en dat deze boven het mannelijk/vrouwelijk gebeuren staat. (want er zou nog een vervoegingen moeten bestaan namelijk de mannelijke en die is er niet)

Waarom is er dan gekozen voor de vrouwelijke vorm? is dit puur grammaticaal? (waarom is het de kerk en het huis?) Ik denk het wel. Ben helaas geen kenner van het Sanskriet.

U hebt het heel goed geredeneerd maar net niet genoeg denk ik.

Gramatica benoemd de dingen voor wat ze zijn.
Zo ook in het sanskrt. Hier in het sanskrt bestaat zelfs napoensak linga die noch man noch een vrouw is.
Maar hier hebben we het over atma. En alle vrouwelijke personen/ dingen eindigen op een "a" bv. mahila, maya, maksika, zo ook atma.
Zal atma dan ook een vrouwelijke persoon zijn.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-09-2003, 05:54 AM   #12
Aditya
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by visvarupdas
Is dit een teken dat we ons zelf niet kennen? Zijn we in illussie?
Stel eens voor dat we niet eens weten of we een man of een vrouw zijn? Ramp? Modern mischien?
Misschien is een ziel geslachtsloos, wie zal het zeggen? Wie kan het weten? Niemand, net als dat je niet weet wat er na de dood zal gebeuren. Mensen hebben er over gefilosofeerd, je kan quotes aanhalen uit de bhagavat geeta, maar echt weten doe je niet. Ik zie hier grootpraat over wat de ziel "zou zijn", maar echt weten doen jullie niet. Wat zitten jullie dan als professoren te praten net alsof jullie weten wat er na de dood zal komen. Sorry hoor, maar ik vind dit uiterlijk vermaak. ;D :D

Reply With Quote
Old 12-09-2003, 08:15 PM   #13
visvarupdas
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Aditya
Misschien is een ziel geslachtsloos, wie zal het zeggen? Ik zie hier grootpraat over wat de ziel "zou zijn", maar echt weten doen jullie niet. Sorry hoor, maar ik vind dit uiterlijk vermaak. ;D :D
Prabhu kom nou u weet toch wie u in ieder geval bent? Wij waren toch niet in illussie? :D :D
Wij nemen toch aan dat we weten tenminste wie we zijn?

Reply With Quote
Old 12-10-2003, 08:55 AM   #14
Aditya
IF-Lid

Quote:
Prabhu kom nou u weet toch wie u in ieder geval bent? Wij waren toch niet in illussie? :D :D
Wij nemen toch aan dat we weten tenminste wie we zijn?
Inderdaad, je weet wie je bent. Maar als je net geboren wordt, weet je dat toch nog niet? Je komt als ziel in een lichaam van een jongen of meisje. Is jouw ziel dan mannelijk of vrouwelijk? Dat je gaandeweg weet wat je bent is logisch, maar zou het kunnen dat een vrouwenziel in een mannenlichaam komt?

Reply With Quote
Old 12-10-2003, 02:08 PM   #15
maggan
IF-Crazy

Zijn we bezig de wiel opnieuw uit te vinden? Of bevinden we in een carrousel waar wij niet eruit kunnen.

Het volgende:
De aanduiding van God als Heer is voor sommigen een probleem. Het doet denken aan een man die de baas is.

De Bijbelse profeten en Jezus bevestigen de mannelijkheid van God door veelvuldig gebruik van Vader, terwijl in de Bhagavad-gita Krshna Zelf aangeeft dat Hij de Vader is:

" Men gelieve te begrijpen, O zoon van Kunti, dat de aanwezigheid van alle levenssoorten mogelijk wordt gemaakt door geboorte in deze stoffelijke natuur, en dat Ik de vader ben van wie het zaad afkomstig is"

Als Krshna de bron is van alles, dan zullen alle eigenschappen die tot de typisch vrouwelijke worden gerekend, in Hem aanwezig zijn. Het is voor Hem dus geen kunst zich ook als vrouw(elijk) te manifesteren!!!

In de Bijbel zegt Jahweh:
En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze!!!

Zoals iemands moeder hem troost, zo zal Ik u troosten, ja, in Jeruzalem zult gij getroost worden.

De schepping van man en vrouw naar Zijn beeld wordt hier in één adem genoemd! Krshna zegt in de Bhagavad-gita dat Hij de moeder van het universum is.

Alstublieft!

Reply With Quote
Old 12-10-2003, 10:35 PM   #16
visvarupdas
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Aditya
Inderdaad, je weet wie je bent. Maar als je net geboren wordt, weet je dat toch nog niet? Je komt als ziel in een lichaam van een jongen of meisje. Is jouw ziel dan mannelijk of vrouwelijk? Dat je gaandeweg weet wat je bent is logisch, maar zou het kunnen dat een vrouwenziel in een mannenlichaam komt?
Prabhu, u hebt het heel goed geraden, want een ziel is altijd een vrouwelijk persoon (prakrti nl. para prakrti) geweest. Er bestaat geen mannelijke zielen zoals we in onze illussie soms denken. Prakrti betekend vrouwelijk.

Er is maar één purusha en dat is God zelf. In de Indiase filosofie vinden we nergens de onzinnige stelling dat de zielen ooit gecreeerd zijn, ze zijn eeuwig en het is goed ook.(Bh.G. 2-12).

Reply With Quote
Old 12-11-2003, 05:56 AM   #17
Aditya
IF-Lid

Interessant, bedankt voor je uitleg. Het geeft je een andere kijk erop, zo snap ik de term "To be in touch with your femine side" ofzoiets.

Ik weet zelf niet veel van het hindoe geloof etc. maar wat betekent Prabhu? Je mag gewoon Aditya zeggen hoor, ik heb daar meer affiniteit mee. Sorry dat ik het zeg, ik wil niemand hierin kwetsen die het wel doet, maar ik vind het een slijmerige manier van spreken door de ander "Prabhu", "Maharaj" of een achtervoegsel "-ji" te geven. Of zit daar ook een bepaalde gedachte achter dat men elkaar niet bij de naam noemt, dan hoor ik dat graag.

Reply With Quote
Old 12-11-2003, 07:58 AM   #18
imported_Janice
IF-Lid

Send a message via MSN to imported_Janice Send a message via Yahoo to imported_Janice

Hoe kan de ziel nou man of vrouw zijn?... ???
Dan moet je eerst even uitleggen wat de ziel is. Ik denk dat mensen de persoon/ het lichaam/ omhulsel/ de verpakking verwarren met de ziel.
Een lichaam kan mannelijk of vrouwelijk zijn, maar de ziel niet.

Reply With Quote
Old 12-11-2003, 02:23 PM   #19
maggan
IF-Crazy

Quote:
Prabhu, u hebt het heel goed geraden, want een ziel is altijd een vrouwelijk persoon (prakrti nl. para prakrti) geweest. Er bestaat geen mannelijke zielen zoals we in onze illussie soms denken. Prakrti betekend vrouwelijk.

Er is maar één purusha en dat is God zelf. In de Indiase filosofie vinden we nergens de onzinnige stelling dat de zielen ooit gecreeerd zijn, ze zijn eeuwig en het is goed ook.(Bh.G. 2-12).
Oké, er is maar één Purusa/Genieter en dat is God Zelf. Maar hoe zit het met de mensen die in deze materiële wereld zélf aan het genieten zijn? U + ik bv. Welke purusa zijn wij?

Reply With Quote
Old 12-11-2003, 02:29 PM   #20
maggan
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Janice
Een lichaam kan mannelijk of vrouwelijk zijn, maar de ziel niet.
Helemaal mee eens.
Conclusie: mannelijk en vrouwelijk verhoudt zich als Genieter tot de genotenen. Dit betekent dat alle levende wezens buiten God/Krishna, óók die in de materiële wereld, spiritueel gezien vrouwelijk zijn.

In de materiële wereld proberen zij zich als genieter en dus mannelijk te gedragen.

Dit gaat ook op voor zij die met een zogenaamd vrouwelijk lichaam zijn uitgerust. Het hele aardse man-vrouw begrip krijgt met deze zienswijze een totaal ander gezicht.

Reply With Quote
Reply

Tags
een, man, persoon, vrouw, ziel
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 12:07 PM.
Vertalen:

Tags