Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2003, 11:17 PM   #1
visvarupdas
IF-Lid

Default Waarom krijgt de ziel een menselijk lichaam?

Er zijn verschillende gedachtens over, de ene denkt dat de menselijke levens vorm bedoeld is om beter mee te genieten en juist de anderen zeggen dat we moeten ons doel bereiken.

Wat zeggen de geschriften hierom trent, en waarom, welk doel?
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 12-03-2003, 08:18 AM   #2
imported_Arjun
IF-Crazy

Hoe staat u zelf tegen dit concept Maharaj?

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Old 12-03-2003, 02:39 PM   #3
Shalini
IF-Crazy

Send a message via MSN to Shalini

Ik begrijp niet egt wat je ermee bedoelt...
I was scared to kiss you
When I first kissed you
I was scared to love you
Now that I love you
I'm scared to lose you.....

Reply With Quote
Old 12-03-2003, 08:26 PM   #4
visvarupdas
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Arjun
Hoe staat u zelf tegen dit concept Maharaj?
Arjun Prabhu het zou goed zijn als we zouden schrijven wat de geschriften zeggen.
Ik probeer ook uit te vinden waarom eigenlijk een ziel zo'n lichaam krijgt van onze lieve God(natuur).
Wat ik begrepen heb is dat de menselijke levensvorm een heel bijzondere voertuig is en je een speciale doel mee bereiken kan. U weet het vast wel ons te vertellen.

Reply With Quote
Old 12-03-2003, 08:40 PM   #5
visvarupdas
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Shalini
Ik begrijp niet egt wat je ermee bedoelt...
Nou er zijn volgens de geschriften 8400 000 levensvormen in deze universum.
Waaronder ook de menselijke levensvorm. Met elke levensvorm kan je een speciale doel bereiken. Een vogel bijvoorbeeld kan vliegen heeft waarschijnlijk geen zorgen etc.

Nu de vraag is met welke bedoeling krijgt de ziel zo'n menselijke lichaam? Wat kan je allemaal mee realiseren.

Reply With Quote
Old 12-03-2003, 09:04 PM   #6
imported_Arjun
IF-Crazy

Maharaj, het is zeker fantastisch te schrijven wat de geschriften zeggen. Punt is dat de geschriften vanuit verschillende invalshoeken kan worden bekeken. We zijn haast wel gedoemd te vertrouwen op plausibele interpretaties van Mahatma's. De interpretatie-vormen worden van elkaar onderscheden en Siddhanta's genoemd, niet te verwarren met de "Siddhanta" uit de Jyotish Vidyaa.

Heel kort door de bocht:

Zoals u zelf aangeeft zijn er 8.400.000 yoni's of levensvormen te onderscheiden. Het mensenlichaam is hierbij de hoogste vorm. Een mensenlichaam is zeer kostbaar en wordt zelfs door devata's moeilijk verkregen. Het is het enige lichaam waarmee met moksha, verlossing, kan bereiken. Om deze reden wordt zelfdoding gezien als de grootste onder de zonden. De atma maakt door alle levensvormen een reis totdat het beland in een mensenlichaam. De mens bevindt zich als enigste in een karma-yoni; de mens kan vrijuit handelen terwijl alle activiteiten zijn verbonden aan dharma of adharma. Dieren en andere wezens hebben dit niet, hun zitten in een bhoga-yoni. Doelstelling van dit leven is zich voor te bereiden op het mensenlichaam middels het opdoen van sanskaars, eigenschappen. Dieren kunnen niet zondigen. Na deze zeer lange reis is men eindelijk zover dat men toegang krijgt tot een mensenlichaam, doelstelling hierbij is nu het realiseren van God.

de ene denkt dat de menselijke levens vorm bedoeld is om beter mee te genieten en juist de anderen zeggen dat we moeten ons doel bereiken.

Ik denk niet dat het ene het ander uitsluit Maharaj. Men kan gerust genieten en alsnog zijn doelen verwezenlijken. [Shri Ishopanishad: Tena tyaktena bhunjitaa maa gridah kasya sviddhanam; "Bhoga (ondergaan van het materialisme) moet met 'tyaag' (= zonder binding) geschieden, herinner je er telkens aan van wie dit alles is"]

Het onderwerp welke u aanhaalt is zeer complex [maar zeer interessant] om zo even uiteen te zetten, het linkt aan zowel de Schepping, als de Atma, als Karma, als de vormen van Moksha etc...

Eenmaal gevangen in de materėle wereld door Maya-shakti is men onderhevig aan de 3 guna's. Het belangrijkste is om hieruit te komen opdat de Atma Zich volledig kan manifesteren. Ik denk dat dit de reden is waarom Bhagvan Shri Krishna zegt: nistraya guna bhava Arjuna - Arjun stijg boven de 3 guna's uit.

Reply With Quote
Old 12-05-2003, 12:30 AM   #7
visvarupdas
IF-Lid

Prachtig verwoord prabhu.
We weten dat onze geschriften onderverdeeld zijn in: a: satvika b: Rajasi en c: Tamasi naar gelang de onderwerpen die daarin besproken worden.

Een toegewijde (bhakta) volgt altijd een satvika sastra's bv. Bhagavad Gita het Srimad Bhagavatam etc. iedergeval alle sastra's die te maken hebben met de Vishnu tattva's.

En daar hoort de geestelijk erfopvolging bij. Zo werd deze allerhoogste wetenschap van geestelijk leraar op leraar ontvangen en zo ontvingen de heilige vorsten haar ( Bh.G 4-2).

Het is inderdaad dat we moeten de Guru's van de "Kanguru's"kunnen onderscheiden.
Tracht de waarheid te vernemen door je tot een geestelijk leraar te wenden. Stel hem vragen en wees hem dienstbaar(Bh.G.4- 34).

Ik denk niet dat het ene het ander uitsluit. Men kan gerust genieten en alsnog zijn doelen verwezenlijken. [Shri Ishopanishad: Tena tyaktena bhunjitaa maa gridah kasya sviddhanam; "Bhoga (ondergaan van het materialisme) moet met 'tyaag' (= zonder binding) geschieden, herinner je er telkens aan van wie dit alles is"]

Inderdaad de ene sluit de ander uit. Want je kan niet zich bezich houden met zinsbevrediging en tegelijkertijd Bhakta zijn (partime).
Dient men zich niet te reinigen van alle materiele smetten (Sarvopadhi vinirmuktam)?.

Het zou alleen onder bepaalde voorden kunnen. U schrijft het zelf:"maa gridah kasya sviddhanam" wees niet gierig maar weet, alles wat bezield en onbezield is in dit universum wordt bestuurd door de Heer en is Zijn eigendom (Isopanishad 1). Dus alles in Zijn dienst gebruiken.

Na deze zeer lange reis is men eindelijk zover dat men toegang krijgt tot een mensenlichaam, doelstelling hierbij is nu het realiseren van God.[/b]

Is de doelstelling van de menselijk leven alleen maar Godsrealisatie? Maar u had het net over het genieten van de materie. Kan dat samen gaan? Is het niet alles in Zijn dienst stellen en zich gedragen als een dienaar van Hem (God)?

Bhagvan Shri Krishna zegt: nistraya guna bhava Arjuna - Arjun stijg boven de 3 guna's uit ?[/

Reply With Quote
Old 12-05-2003, 10:42 PM   #8
imported_Arjun
IF-Crazy

Maharaj, schept u geen onnodige verwarring door te menen dat Geschriften zelfs onder guna's kunnen worden verdeelt naar gelang de onderwerpen die erin worden besproken. Hoe komt u hierbij? Shaastra kan nooit Taamsik zijn, anders was het geen Shaastra lijkt mij.
Vedo akhilo dharmah muulam; "De Vedaa's zijn de wortels van alle dharma!"

Inderdaad de ene sluit de ander uit. Want je kan niet zich bezich houden met zinsbevrediging en tegelijkertijd Bhakta zijn (partime). Dient men zich niet te reinigen van alle materiele smetten (Sarvopadhi vinirmuktam)?.

Met mijn quote doelde ik helemaal niet op zinsbevrediging, zo brengt de Shri Ishopanishad het ook niet. Ik ben met u eens dat men niet bhakti kan praktiseren en tegelijkertijd zich met zinsbevrediging in kan laten, dat is spirituele zelf-destructie! Maar dat kwam eigenlijk niet ter sprake. Men kan materie bezitten maar dient hier geheel onthecht van te zijn en het niet te betitelen in termen als 'zijn' en 'mijn'. "Vinirmuktam" heeft meer binding met je identiteit; wie/wat ben je? Het is een realisatie die opkomt naarmate men vordert in bhakti.
Materie bezitten is niet verkeerd, dat geeft geen Shaastra te kennen.

U schrijft het zelf:"maa gridah kasya sviddhanam" wees niet gierig maar weet, alles wat bezield en onbezield is in dit universum wordt bestuurd door de Heer en is Zijn eigendom (Isopanishad 1). Dus alles in Zijn dienst gebruiken.

De laatste zin is uw interpretatie. Alles voor God gebruiken is niet verkeerd, helemaal niet! Maar de mantra wijst op tyaag en viraktie, het onthechten en niet verder. "Alles in Zijn dienst gebruiken" is een volgende stap.

Is de doelstelling van de menselijk leven alleen maar Godsrealisatie? Maar u had het net over het genieten van de materie. Kan dat samen gaan? Is het niet alles in Zijn dienst stellen en zich gedragen als een dienaar van Hem (God)?

Ik neem aan dat we eens zijn dat het einddoel van alle jiva-atma's is om terug te keren bij God. Zelfrealisatie is dan een primaire doel voor de mens. Bhakti en zelfrealisatie houdt niet in dat je geen rijkdom / materie mag bezitten hoor.

Reply With Quote
Old 12-07-2003, 09:02 PM   #9
imported_Arjun
IF-Crazy

Reply With Quote
Old 12-08-2003, 09:50 AM   #10
Oemar
IF-Beginner

Quote:
Originally Posted by Richie773
Door jou kippen reclame op de tv zullen de mensen blijven genieten van en steeds een dieren lichaam blijven aannemen.
Maakt deze man kippenreclame? Bah!!

Reply With Quote
Reply

Tags
een, krijgt, lichaam, menselijk, waarom, ziel
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 01:22 PM.
Vertalen:

Tags