Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2003, 07:37 PM   #21
RippyRipp
IF-Beginner

Namaste Pandit

Pandit Attry ik heb een vraagje, wat houd zondigen in voor u ?
Wanneer en waar ben je aan het zondigen ?

Genieten dat is 1 van de 4 kenmerken van het leven, daar hoort de dagelijkse bezigheden bij, dat maakt een deel uit van jezelf.
Dingen wat voor de 1 heel normaal zijn, kan als de ander als een groot fout worden beschouwd.

Als ik nou aan het genieten ben van het leven, moet ik me dan ook constant bewust zijn, dat sommige dingen helemaal verboden zijn.
Of het alleen in me achterhoofd houden dat het verkeerd is.
Als je een goede tijd hebt, betekent dat dat je je goed voelt in alle oprechtheid van de zin. Hoe moet ik dat verklaren dan, dat een goed tijd hebben eigenlijk heel verkeerd is...
En genieten mag je, mits het volgens het boekje gaat

?

Reply With Quote
Old 07-07-2003, 09:35 AM   #22
Attry
Guest

Quote:
Originally posted by RippyRipp
Namaste *Pandit

Pandit Attry ik heb een vraagje, wat houd zondigen in voor u ?
Wanneer en waar ben je aan het zondigen ?

Genieten dat is 1 van de 4 kenmerken van het leven, daar hoort de dagelijkse bezigheden bij, dat maakt een deel uit van jezelf.
Dingen wat voor de 1 heel normaal zijn, kan als de ander als een groot fout worden beschouwd.

Als ik nou aan het genieten ben van het leven, moet ik me dan ook constant bewust zijn, dat sommige dingen helemaal verboden zijn.
Of het alleen in me achterhoofd houden dat het verkeerd is.
Als je een goede tijd hebt, betekent dat dat je je goed voelt in alle oprechtheid van de zin. Hoe moet ik dat verklaren dan, dat een goed tijd hebben eigenlijk heel verkeerd is...
En genieten mag je, mits het volgens het boekje gaat

?
RippyRippji,

Zondigen is handelen waarbij je de ander pijn doet of benadeelt en jezelf ook. Een zonde kan dus nooit van te voren bepaald zijn. Liegen is geen zonde. Zeker niet als je daarmee iemands leven kunt redden. Wij zijn vaak geneigd om iets van te voren al als een goede of een slechte handeling te willen benoemen. Daarbij vergeten we vaak de intentie van degene die handelt. Zonde of Goed handelen heeft niet zozeer met het handelen te maken, maar meer met de bedoelingen van degene die handelt.
Om de ingewikkelde verstandelijke keuzes steeds toe te lichten, zoals ik die uit je woorden proef, is het belangrijker om vanuit een zuivere intuïtie te handelen. Daarom is het belangrijk dat je innerlijk eerst leert zuiveren. Mijns inziens is dit de weg van spiritualiteit. Alleen zo kun je je zelf zijn en in harmonie met het Goddelijke in je zelf.
Tegelijkertijd besef ik dat dit niet voor iedereen even gemakkelijk is. Want wanneer ben je nu daadwerkelijk innerlijk zuiver? Wie bepaalt dat?
Daarom en om de reden dat we een gezamenlijke harmonie willen handhaven in ons gezamenlijk bestaan, zijn er normen en waarden opgesteld zodat wij verstandelijke criteria hebben om niemand en onszelf geen leed toe te brengen.
Kies je de weg van een zuiver innerlijk, toets dan je eigen intenties aan wat je tegenkomt in de geschriften. Lukt je dit niet, dan mag je de richtlijnen vanuit de geschriften t.a.v. goed en slecht handelen als je vertrekpunt nemen. Het is vaak contradictioneel wanneer je beide wegen tegelijkertijd bewandelt.
  Reply With Quote
Old 07-20-2003, 02:05 PM   #23
Priya
IF-Nieuw

Namaste Pandit, ik heb een vraagje.
Ik hoorde laatst dat broer/zus niet mogen mogen trouwen met een andere broer/zus. Dus bijvoorbeeld mijn broer mag niet trouwen met de zus of zusje van mijn man. Klopt dit? Ik ben er wel benieuwd naar.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 07-21-2003, 10:28 AM   #24
Attry
Guest

Quote:
Originally posted by Priya
Ik hoorde laatst dat broer/zus niet mogen mogen trouwen met een andere broer/zus. Dus bijvoorbeeld mijn broer mag niet trouwen met de zus of zusje van mijn man. Klopt dit? Ik ben er wel benieuwd naar.
Beste Priya,

Sommige tradities zij heel lastig om te begrijpen. De tradities noemen we lokariti's. Lokariti's bestaan naast Dharmariti's. Dharmariti's zijn richtlijnen die we nodig hebben om goed te leven en die verband houden met wat in de geschriften hierover staat. We vinden het bijvoorbeeld heel vanzelfsprekend dat een ieder de waarheid spreekt. Waarheid spreken is een Dharmariti omdat dit verband houdt met wat de geschriften hierover vertellen. De Veda's zeggen ons namelijk: Satyam vada = spreek de waarheid!
Lokariti's zijn niet altijd terug te herleiden tot wat er hierover in de geschriften staat. Jouw broer mag niet trouwen met de zus van jouw echtgenoot, is een vorm van lokariti. Het is een dharmariti dat een broer niet mag trouwen met een zus of dat een neef niet mag trouwen met een nicht, maar dat jouw broer ook een soort broer van de zus van je man is staat nergens. Men neemt aan dat jouw broer ook een broer is van de zus van je man.
Verwarrend is het daarom dat een broer / broer wel mag trouwen met een zus / zus. Want jouw zus mag wel trouwen met de broer van je echtgenoot. Vanuit de lokariti's gezien wordt jouw zus niet als een zus van je echtgenoot gezien dus is zij ook niet een zus voor zijn broer.
Lokariti's zijn vaak richtlijnen die zijn aangenomen in een bepaald tijd en samenleving. Binnen ├ę├ęn geloof kun je dus ook lokariti's hebben die tegenstrijdig met elkaar zijn.
  Reply With Quote
Old 07-21-2003, 05:30 PM   #25
Priya
IF-Nieuw

Pandit, bedankt voor het uitleggen.

Maar als er zich zo'n situatie voordoet (als broer/zus en broer/zus vriend en vriendin van elkaar zijn, dus nog niet getrouwd), wat gebeurt er dan?
Heeft het ene stel meer "recht" op trouwen? Hoe gaat dat in de praktijk?

Reply With Quote
Old 07-22-2003, 01:36 PM   #26
Attry
Guest

Quote:
Pandit, bedankt voor het uitleggen.

Maar als er zich zo'n situatie voordoet (als broer/zus en broer/zus vriend en vriendin van elkaar zijn, dus nog niet getrouwd), wat gebeurt er dan?
Heeft het ene stel meer \"recht\" op trouwen? Hoe gaat dat in de praktijk?
Onder deze bijzondere omstandigheden zal degene die als eerste trouwen, de anderen het gras voor hun voeten wegmaaien. Ook dat is eigenlijk raar, namelijk dat door een huwelijk aan te gaan je broers en zussen bijkrijgt.
  Reply With Quote
Old 07-22-2003, 05:30 PM   #27
Priya
IF-Nieuw

[quote]
Quote:
Beste Priya,

Men neemt aan dat jouw broer ook een broer is van de zus van je man.
Verwarrend is het daarom dat een broer / broer wel mag trouwen met een zus / zus. Want jouw zus mag wel trouwen met de broer van je echtgenoot. Vanuit de lokariti's gezien wordt jouw zus niet als een zus van je echtgenoot gezien dus is zij ook niet een zus voor zijn broer.

Ik vind het een beetje een rare "regel" hoor. Ik snap niet helemaal waarom broer/broer met zus/zus wel mag, want als ik trouw en mn zusje wilt trouwen met de broer van mijn man. Dan is die broer van mijn man toch ook eigenlijk een broer van mijn zusje geworden doordat ik en mn man zijn getrouwd? :?

En wat ik al HELEMAAL raar vind is dat wie t eerst komt die het eerst maalt. Dus wie als eerste trouwt ontneemt het andere stel de kans om te trouwen, zoals u zei.
Ik vind het echt jammer dat het zo is. Mag je wel samenwonen dan?Of wordt er van je verwacht dat je je geliefde laat gaan? Ik kan me niet voorstellen dat je hierdoor je geliefde verliest. :(
So sad...

Heeft u het weleens dit weleens meegemaakt trouwens? Zo ja, hoe werd ermee omgegaan?

Reply With Quote
Old 07-24-2003, 10:56 AM   #28
Attry
Guest

Quote:

Ik vind het een beetje een rare \"regel\" hoor. Ik snap niet helemaal waarom broer/broer met zus/zus wel mag, want als ik trouw en mn zusje wilt trouwen met de broer van mijn man. Dan is die broer van mijn man toch ook eigenlijk een broer van mijn zusje geworden doordat ik en mn man zijn getrouwd? :? *

Inderdaad is dit een rare regel. In de lokariti's is dit een traditie, waar de logica helemaal niet klopt. Bij een broer/broer met zus/zus relatie, is de tweede zus een 'saali' en dus heel dichtbij. Die relatie is speelser dan een broer-zus relatie.
De redenen hiervoor ligt in het feit dat jij als vrouw zijnde wordt opgenomen in je schoonfamilie, maar je man niet op dezelfde manier in jouw familie!
De Nannad, zusje van je echtgenoot, wordt als je eigen zus gezien. De bedoeling is dat je na het huwelijk - als vrouw zijnde - wordt opgenomen in je schoonfamilie. Iedereen wordt als een broer, zus ,vader of moeder voor je. Je behoort als vrouw zijnde dan meer toe aan je schoonfamilie dan aan je eigen familie, die je hebt verlaten.
Voor je man geldt dat niet zo. Zijn saali en jouw zus hebben geen broer en zus relatie met elkaar.

Quote:
En wat ik al HELEMAAL raar vind is dat wie t eerst komt die het eerst maalt. Dus wie als eerste trouwt ontneemt het andere stel *de kans om te trouwen, zoals u zei. *
Ik vind het echt jammer dat het zo is. *Mag je wel samenwonen dan?Of wordt er van je verwacht dat je je geliefde laat gaan? Ik kan me niet voorstellen dat je hierdoor je geliefde verliest. :( *
So sad...

De gemeenschap zal de lokariti's hanteren als zijnde dharmariti's. Dat impliceert dat zo'n relatie ook als een onwettige relatie wordt gezien. Het is zonde om een persoon los te laten waar je zielsveel van houdt.

Quote:
Heeft u het weleens dit weleens meegemaakt trouwens? Zo ja, hoe werd ermee omgegaan
Ja ik heb dit wel meegemaakt. De families regaeerden geschokt. Niet alle familieleden waren er tegen. Er ontstonden twee kampem: voor- en tegenstanders. Men vond het wel logisch dat aangetrouwde families goed en vaak met elkaar omgaan. En dat hierdoor vonken kunnen overvliegen. Maar omzetten in een relatie was een taboe.
Uiteindelijk heb ik een apart gesprek gehad met de jongen en meisje. Ze zeiden hoe dan ook hun relatie door te willen zetten. De eerste drie jaren was hun relatie een stiekeme relatie. Daarna raakte zij in verwachting. De families konden hen alleen nog maar accepteren.
  Reply With Quote
Old 07-24-2003, 05:56 PM   #29
Priya
IF-Nieuw

Dus, Pandit, als ik het goed begrijp is het niet verboden?? Als de familie t maar accepteert.

En ik heb niet echt antwoord gehad op de vraag of je dan wel mag samenwonen. :? Of moet je alle banden verbreken?

Reply With Quote
Old 07-25-2003, 09:42 AM   #30
Aart Tuynman
IF-Crazy

Ik heb deze discussie eventjes meegelezen, en ik zal er dan ook maar even mijn mening over geven.
Quote:
Ik vind het een beetje een rare \"regel\" hoor. Ik snap niet helemaal waarom broer/broer met zus/zus wel mag, want als ik trouw en mn zusje wilt trouwen met de broer van mijn man. Dan is die broer van mijn man toch ook eigenlijk een broer van mijn zusje geworden doordat ik en mn man zijn getrouwd?
Het is ook een rare regel, die naar mijn mening nergens op slaat en geen enkel doel dient. Het leidt er alleen maar toe dat er in het geheim relaties worden onderhouden.
Quote:
Originally posted by Priya+-->
QUOTE(Priya)
Quote:
En wat ik al HELEMAAL raar vind is dat wie t eerst komt die het eerst maalt. Dus wie als eerste trouwt ontneemt het andere stel de kans om te trouwen, zoals u zei.[/b]
En dit kan dan weer tot gevolg hebben dat jonge mensen die in zo'n situatie zitten overhaast de beslissing nemen om te trouwen, want als ze er te lang mee wachten, dan is inmiddels het andere stel getrouwd en dan kan het niet meer.

Verder kan die regel tot gevolg hebben dat de verhoudingen binnen de families verstoord raken. Het voorbeeld dat panditji Attry uit eigen ervaring vertelt spreekt natuurlijk boekdelen.

Ik ben van mening dat de regel dat een broer/zus niet met een andere broer/zus mag trouwen, geen enkel nut heeft en alleen maar nadelen met zich mee kan brengen, en er dient dan ook geen enkele waarde aan gehecht te worden.

Reply With Quote
Reply

Tags
persoonlijke, vragen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 07:36 AM.
Vertalen:

Tags