Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-18-2006, 02:25 PM   #1
Atje
Guest

Default Welke geschriften beschouwen jullie als autoritair.

Er wordt gezegd dat de Veda's als autoritair wordt beschouwd binnen Sanatandharm.

Welke geschriften beschouwen jullie als autoritair?
  Reply With Quote
Sponsors
Old 02-18-2006, 02:44 PM   #2
Chandika
Guest

veda`s, puraans, ramayans, mahabharat, uhm geeta of course, hmm er zijn zoveel die heel belangrijk zijn......trouwens er wordt vaak gezegd dat bhagwad geeta een soort van makkelijke samenvatting is van alle granths..vedas enzo van ervoor.....
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:01 PM   #3
Atje
Guest

Alle geschriften zijn belangrijk, maar wat geldt voor jouw als autoritair, als basis / kern van je geloofsovertuiging?
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:08 PM   #4
Aghori
Guest

Ik denk dat voor de meeste Suri Hindoestanen het toch de smriti's zijn, gezien die de kern vormen van hun doctrine. Als men de Veda's als autoritair zou beschouwen dan zou men een fundamentalistische doctrine als die van de Arya Samaj ontarmen. (of een doctrine met meerdere raakvlakken met de AS) Note, onder fundamentalistisch bedoel ik niet extreem, maar slechts terug gaan naar de fundamenten van het geloof.

Persoonlijk zie ik de Tantra's als autoritair. zowel van Vajrayana Boeddhisme als Tantra Hindoeisme.

Jai Maha Kali
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:17 PM   #5
Chandika
Guest

Quote:
Originally posted by Atje
Alle geschriften zijn belangrijk, maar wat geldt voor jouw als autoritair, als basis / kern van je geloofsovertuiging?
ik vind allemaal wel wat hebben ....en als ik erin ga lezen vind ik wel veel belangrijke dingen terug. Volgens mij is er niet een echte basis/kerngeschrift over het hinduisme. Want het hinduisme in heeeeeeel groot..... Bv in de ramayan of geeta staan andere dingen dan in de Veda`s. In garoer puraan staat een heel ander aspect dan bv inne linga puraan ofzo....

Maar de geschriften/verhalen die ik het dichtsbij mij vind [die ik het meeste ken en het meest mee bezig ben enzo] zijn ramayan en mahabarat.......

Maar dit vind ik niet een soort kerngeschriften want als ik bv garoer puraan of een sutra ofzo ga lezen kom je andere aspecten voor die toch ook erg belangrijk zijn
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:21 PM   #6
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Sarojni+-->
QUOTE(Sarojni)
Quote:
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:25 PM   #7
Brandon Boyd
Guest

Wat houdt Vajrayana Boeddhisme in?
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:33 PM   #8
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Nidea
Wat houdt Vajrayana Boeddhisme *in?
Vajrayana Boeddhisme wordt ook wel gezien als mystieke Boeddhisme. Het is een Tantrische vorm van Boeddhisme die zijn geschriften deelt met Hindu Tantrische stromingen. In Tibet wordt over het algemeen het Vajrayana Boeddhisme aangehangen. Men gaat ervan uit dat men op een snelle manier de staat van verlossing kan bereiken. Het is over het algemeen een latere stroming binnen het Boeddhisme dan het Theravada Boeddhisme. Vajrayana komt over het algemeen voort uit het Mahayana Boeddhisme.

Jai Maha Kali
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 03:42 PM   #9
Atje
Guest

Voor mij zijn het ook de Tantra Shastra's. Maar men beweerd wel dat de grondslag van de Tantra Shastra's vanuit de Veda's komen, maar in kulyuga de Tantra Shastra's (Agama) als autoritair beschouwd kan worden.

Kularnava Tantra:
Shrutyukta van Krite acarastretayam smriti-sambhavah
Dvapare Turkije puranoktah, kalavagamasammatah

De Tantra Shastra's is voor mij autoritair parallel met de Veda's. De Shruti's, Smriti's en Purana's zijn slechts aanvulling voor mij.
  Reply With Quote
Old 02-18-2006, 04:18 PM   #10
Aghori
Guest

Nou de Tantra's hebben een niet Vedische oorsprong, er zijn aanwijzingen dat het Tantrisme zelfs Pre Vedisch is. De Atharva Veda wordt door sommige Tantrische stromingen aangehaald, en er wordt naar verwezen. Maar de Veda's worden zeker niet als autoritair gezien, de meeste stromingen moeten ook niks van de Veda's hebben.

Sankaracharya heeft er voor gezorgd dat steeds meer Vedische rituelen en en Vedische gedachtegangen ruimte kregen in het Tantrisme, zie bijvoorbeeld de Dakshinacara.

Jai Maha Kali
  Reply With Quote
Reply

Tags
als, autoritair, beschouwen, geschriften, jullie, welke

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:57 PM.
Vertalen:

Tags