Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2006, 08:14 PM   #1
Agni
IF-Addicted

Send a message via MSN to Agni
Default Allochtonen mengen zich in gemeentepolitiek

Quote:
Allochtonen mengen zich in gemeentepolitiek

AMSTERDAM (ANP) - Allochtonen in Nederland mengen zich steeds meer in de politiek, ook op gemeentelijk niveau. Voor de komende gemeenteraadsverkiezingen staan voor zover nu bekend ruim 350 kandidaten van niet-Nederlandse komaf op de kieslijsten.

Ook zullen meer allochtonen dan ooit op 7 maart de gang naar de stembus maken, voorspelt B. Fattah van het Instituut voor Politiek en Publiek (IPP). Op dit moment zijn 204 allochtonen actief in een gemeenteraad. Volgens het IPP hebben zich voor de komende verkiezingen zeker 350 allochtonen kandidaat gesteld.

Fattah spreekt van een aardige opmars. ,,We hebben nog niet alle lijsten ge´nventariseerd, dus het totaal kan nog hoger uitkomen, maar het ziet er veelbelovend uit. Niet alle kandidaten staan op een verkiesbare plaats, maar het is gebleken dat ook zij soms voor verrassingen zorgen.''

PvdA-leden

Van de allochtone raadsleden sinds de verkiezingen in 2002 zijn verreweg de meesten afkomstig uit Turkije, gevolgd door Suriname en Marokko. Het grootste aantal is actief voor de PvdA, daarna komen het CDA en GroenLinks. Lokale partijen nemen een vierde plaats in.

Het IPP signaleert dat dit jaar vooral de lokale partijen populair zijn, zowel bij stemmers als kandidaten. ,,In Haarlemmermeer bestaat een speciale lokale 'allochtonenpartij' en de hele fractie van Duurzaam Nederland in Amsterdam bestaat uit allochtonen'', aldus Fattah.

Bewustwording

Tussen de verkiezingen in 1994 en 2002 is het aantal allochtonen in de gemeenteraden bijna verdrievoudigd. Volgens Fattah worden allochtonen steeds bewuster. ,,Het is er de laatste jaren voor veel allochtonen niet beter op geworden. Men wil daar iets aan doen, zowel door te stemmen als door zelf kandidaat te zijn.'' Een andere verklaring voor de toename ligt volgens Fattah in de verschillende promotiecampagnes.

Het aantal allochtonen dat bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn stem uitbrengt is, in tegenstelling tot het aantal kandidaten, de afgelopen jaren afgenomen. Sinds 1994 gaan steeds minder allochtonen naar de stembus. Fattah voorspelt voor de komende verkiezingen echter een stijging. ,,De meeste allochtonen willen gewoon meedoen.'
ik voorspel dat allochtonen een grote rol gaan spelen bij de komende verkiezingen en daarna!

:shock:
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 02-01-2006, 10:10 PM   #2
Preshand
Guest

haha of niet! Juist omdat het er zoveel zijn.

Maar ik vind het wel goed, om meer allochtonen in de politiek te hebben.
  Reply With Quote
Old 02-03-2006, 04:25 PM   #3
bakroe
IF-Crazy

www.solidair-nederland.nl

Reply With Quote
Old 03-08-2006, 07:04 PM   #4
Anand
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by baloe
hoeveel zetels hebben zij gekregen?

Reply With Quote
Old 03-08-2006, 07:21 PM   #5
Aart Tuynman
IF-Crazy

In Rotterdam hing het vol met verkiezingsposters van vooral GroenLinks en PvdA waarbij allochtonen werd opgeroepen om vooral op een kandidaat van hun afkomst te stemmen. Vaak waren de teksten op die posters ook nog in het Turks of in het Arabisch. Ik vind het een schande, Nederlands hoort in dit land de voertaal te zijn.

Reply With Quote
Old 03-08-2006, 07:29 PM   #6
Anand
IF-Crazy

[quote]In Rotterdam hing het vol met verkiezingsposters van vooral GroenLinks en PvdA waarbij allochtonen werd opgeroepen om vooral op een kandidaat van hun afkomst te stemmen. Vaak waren de teksten op die posters ook nog in het Turks of in het Arabisch. Ik vind het een schande, Nederlands hoort in dit land de voertaal te zijn.

vind ik ook
maar er zijn nu toch ook vaak brochures enzo in die talen?
ik zag een keer een brochure over de bijstand in het Turks
dat moeten ze ook niet meer doen!

ik vind dat je om te stemmen ook Nederlands moet kunnen

Reply With Quote
Old 03-08-2006, 07:41 PM   #7
Anand
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by baloe
op welke kandidaat heb jij dan gestemd??
zeker op die jongen van 19 :lol:

Reply With Quote
Old 03-09-2006, 10:11 AM   #8
Faya-kroitie
IF-Crazy

Er zijn veel 1ste generatie allochtonen die geen nederlands kunnen lezen. Om toch die mensen zover te krijgen dat ze op je stemmen.......vind ik een slimme zet.
Ik heb de posters niet gezien maar kan me enigszins voorstellen dat bovengenoemde politieke partijen het tekst ook in nederlands hebben.

Propaganda maken is nooit een eerlijke strijd.......dus zich gaan storen aan voertaal en andere is een verloren strijd. Het gaat alleen om stemmen te winnen.

Reply With Quote
Old 03-09-2006, 10:16 AM   #9
Aart Tuynman
IF-Crazy

Feitelijk gaat er een soort Eigen Volk Eerst gedachte achter die posters in het Turks en Arabisch.

Reply With Quote
Old 03-09-2006, 08:31 PM   #10
Anand
IF-Crazy

[quote]Feitelijk gaat er een soort Eigen Volk Eerst gedachte achter die posters in het Turks en Arabisch.

hoezo dan?

Reply With Quote
Reply

Tags
allochtonen, gemeentepolitiek, mengen, zich

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:21 PM.
Vertalen:

Tags