Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2005, 03:32 PM   #21
devoot
IF-Beginner

Radhe Shyaam pandiet ji,

>>De rituelen zijn bedoeld om de beide individuen te sterken in hun liefde voor elkaar en hen te zegenen in hun voornemen om die gezamenlijkheid gestalte te geven.

Echter, waarom lapt men dan deze verbondenheid, die u hier aanhaalt, en die men tijdens een huwelijk aangaat aan hun laarzen als men besluit om te scheiden, al dan niet zonder kind(eren).

Vervolgens wordt weer dezelfde verbondenheid weer gebruikt om een nieuwe relatie aan te gaan. Ik vraag me dan af dat die verbondenheid die u nu benadrukt, dan inhoudt als die om een nieuwe verbintenis aan te gaan volmondig wordt benadrukt, maar helemaal vergeten wordt als uit elkaar te gaan omdat het om wat voor reden dan ook niet meer klikt.

Ik vind dat misbruik maken van hetgeen u nu als argument gebruikt om deze persoon een vrijbrief te geven om een nieuwe relatie aan te gaan.

De vorige relatie wordt hier even vergeten. Die verbondenheid, waarbij het heilige als getuige wordt opgeroepen samen met devi's en devta's, die toen is afgelegd, geldt die dan niet meer?
Dat er een tastbare bewijs uit een vorige verbondenheid, namelijk het kind dat geboren is uit de vorige relatie en waarbij omonstotelijk genetisch vast staat wie de vader is en wie de moeder is, wordt gewoon aan de kant gezet.

Ik vind dit niet de juiste toepassing van dharma. Hier wordt voor het gemak maar de rechten aangehaald "een vrouw heeft recht op bescherming". Haar plicht in haar vorige relatie, dat is niet meer belangrijk?

Ik ben het helemaal met u eens dat een vrouw recht heeft op bescherming.

Graag zou ik graag van u willen weten wat Naari-dharma volgens u inhoudt? En ook wat nar-dharma volgens u inhoudt.
En hoe die gevolgd dient te worden in moelijke zware tijden.

Radhe Shyaam

Reply With Quote
Old 04-07-2005, 08:46 AM   #22
Pandit Attry
IF-Lid

Quote:
Originally posted by devoot+-->
QUOTE(devoot)
Quote:
Radhe Shyaam pandiet ji,

>>De rituelen zijn bedoeld om de beide individuen te sterken in hun liefde voor elkaar en hen te zegenen in hun voornemen om die gezamenlijkheid gestalte te geven. *

Echter, waarom lapt men dan deze verbondenheid, die u hier aanhaalt, en die men tijdens een huwelijk aangaat aan hun laarzen als men besluit om te scheiden, al dan niet zonder kind(eren).

Radhe Shyaam[/b]
Maharaj,

Mensen kunnen ook een beslissing in hun leven nemen waarvan ze achteraf pas beseffen dat het een verkeerde is. Dit heet voortschrijdend inzicht. Het huwelijk heeft zijn sacrale waarde. Dat betekent dat beide partners weloverwogen een huwelijk moeten binnenstappen en de rituelen doorlopen. In de meeste gevallen blijkt dat niet zo te zijn. Je kunt de partners onmogelijk kwalijk nemen als ze beiden tot het besef komen dat hun stap te vroeg, te naÔef en ondoordacht was. Ik steun deze mensen juist als ze de rituelen eindelijk begrijpen en met hun levenservaring - van misstappen en fouten - rijper zijn geworden, en daarna alsnog middels die sacrale rituelen weer het huwelijk binnenstappen. Een ritueel heeft geen sacrale waarde als de intentie die erbij hoort niet aanwezig is.

Reply With Quote
Old 04-07-2005, 08:50 AM   #23
Nandeni
IF-Beginner

Send a message via MSN to Nandeni

[i]Ram Ram pandit ji..

Ik begrijp nu wel dat ee huwelijk wel mogelijk is...
Maar mijn vraag was ook......: Wat gebeurt er allemaal wel en niet tijdens zo'n huwelijk.......
En word zo'n huwelijk ook echt geaccepteerd door de hindoestaanse gemeenschap..????

Reply With Quote
Old 04-07-2005, 12:23 PM   #24
devoot
IF-Beginner

Radhe Shyaam pandiet-ji,

Hartelijk dank voor uw uitleg.

Quote:
Mensen kunnen ook een beslissing in hun leven nemen waarvan ze achteraf pas beseffen dat het een verkeerde is. Dit heet voortschrijdend inzicht. Het huwelijk heeft zijn sacrale waarde. Dat betekent dat beide partners weloverwogen een huwelijk moeten binnenstappen en de rituelen doorlopen. In de meeste gevallen blijkt dat niet zo te zijn. Je kunt de partners onmogelijk kwalijk nemen als ze beiden tot het besef komen dat hun stap te vroeg, te naÔef en ondoordacht was. Ik steun deze mensen juist als ze de rituelen eindelijk begrijpen en met hun levenservaring - van misstappen en fouten - rijper zijn geworden, en daarna alsnog middels die sacrale rituelen weer het huwelijk binnenstappen. Een ritueel heeft geen sacrale waarde als de intentie die erbij hoort niet aanwezig is.
Uw punt is duidelijk. Ik vraag me alleen af tot hoever dit voortschrijdend inzicht moet gaan... relatie na relatie na relatie..
Op basis van uw antwoord, mag ik dan aannemen dat de mensen die fouten gemaakt hebben en op basis van voortschrijdend inzicht meer kennis en inzicht hebben opgedaan, in hun tweede relatie die fouten niet meer zullen maken en niet meer zullen zeggen "ook dit was een foute relatie". Ze hebben na de mistap ervan geleerd en nu de juiste beslissing genomen en dat bekrachtigd met een ritueel. Dus geen derde, vierde, vijfde....nde relatie meer na het tweede huwelijk. Begijp ik het zo goed?

Quote:
[b]
[color=darkblue]Het bewijs uit die andere relatie - namelijk een kind - wordt als bewijs van de liefde die toen in die relatie was, meegenomen door de moeder. Diezelfde kind wordt door de aankomende partner (nieuwe vader) geaccepteerd. Ik heb het over liefde. Bovenstaande stap en acceptatie is een bewijs van die liefde waar het in een relatie uiteindelijk om gaat. *
Elke relatie begint 9 van de 10 keer met liefde (voor het lichaam? , voor het wezen van de ander?). Als het echt bij iedereen hierom zou gaan, dan zouden er niet zoveel mishandelingen, scheidingen en verdriet zijn.

Quote:

De eerder gedane geloften en uitingen van liefde tussen de partners die uit elkaar zijn gegaan - in aanwezigheid van de devi's en devata's - zijn blijkbaar niet meer geldig. We hebben wel een ritueel voor het trouwen waarbij we de Goddelijke krachten om hun zegen vragen, maar niet voor een echtscheiding. Tijdens het huwelijkse leven zijn de partners verantwoordelijk voor het slagen van hun relatie en in het stand houden van de geloften. Als dat niet meer kan, dan betekent niet dat het doorlopen ritueel deze mensen ook verplicht om bij elkaar te blijven, zonder liefde en wederzijdse verantwoordelijkheid en vertrouwen, tot dat de dood hen scheidt. Dat zou een oneigenlijke gebruik van Dharma zijn.
Wat is dan eigenlijk gebruik van Dharma? Mogen we Dharma gebruiken?
Hoort Dharma gebruikt te worden of eerder nageleefd te worden?
We hebben 16 samskara's waarvan het huwelijk er 1 is. Het lijkt me heel erg stug dat God vergeten is de samkara te maken voor scheiding. Het lijkt me eerder dat juist de mensen tijdens het ondergaan van deze samakara duidelijk wordt gemaakt wat de consequenties zijn van het aangaan van deze samskara. Voordat besloten wordt tot het volgen van deze samskara, wordt een pandiet geconsulteerd en het lijkt me dat een pandiet de kandidaten duidelijk erop wijst wat de consequenties na het ondergaan van de samakara. Devi's en devata's heb ik nooit horen scheiden.. u wel?
Zij laten ons keer op keer via lila's en geschriften zien hoe we moeten leven en...... scheiden... dat komt volgens mij niet voor.
U schrijft dat bij mensen die uit elkaar zijn gegaan, blijkbaar(!) de eerder gedane geloften (samskara) en uitingen van liefde niet meer geldig zijn..
U weet net als ik, dat deze mensen op dat moment voor het gemak vergeten wat hun rechten en plichten zijn en wat ze beloofd hebben vanwege de situatie waarin ze zich op dat moment geplaatst hebben.
Scheiden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Het niet nakomen van beloften aan elkaar en aan het heilige vuur en de goden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Je maakt gebruik vam samskara's die er niet zijn.
Maar om weer te trouwen en een relatie te bekrachtigen maak je weer gebruik van samskara's die er zijn.
Ik noem dit raschte misbruik van samskara's! Dit is het niet volgen van Dharma. Het te pas en te onpas gebruiken voor de eigen zinsbevrediging van Dharma.

Quote:

De vader van het kind mag in de Hindoestaanse gemeenschap blijkbaar - omdat hij niet zwanger is - zomaar hertrouwen. Die hypocrisie is wel geoorloofd en wordt ook aangeprezen door de zogenaamde uitdragers van Dharma. Maar het buikje van de vrouw is een hindernis om een gelukkige leven te leiden en een goede toekomst aan het kind te schenken.

Je hebt het over haar plichten vanuit haar vorige relatie. Dat kan ik niet rijmen met het feit dat die vorige relatie door beide partners is beŽindigd.
Ik ben het helemaal met u eens dat het hypocriet is wat betreft de positie die de mannen wordt toegewezen en door de mannen wordt toegeeigend. Heer Rama heeft duidelijk laten zien dat we een monogame huwelijk dienen te hebben. Maar veel mannen apen liever Heer krishna na, zonder te begrijpen wat voor lila Heer Krishna tentoonstelt of wat de diepere liggenden redenen/motieven zijn.
Ik zal het niet ontkennen. Ook de mannen hebben hun plichten en rechten en die worden 9 van de 10 keer niet genoemd of verzwegen. Helaas is onze maatschappij zo gegroeid en ik ben blij dat er mensen zijn, zoals u, die dit aankaarten. De mannen maken er erg veel misbruik van om de vrouw de schuld te geven of hun een schuldgevoel aan te praten of een verder leven op te bouwen.

[quote]
[b]Naari-dharma is niets anders dan de dharma die de vrouw meekrijgt als de Grihastya binnenstapt. Nar-dharma is de dharma van de man die de Grihastya binnengaat. Uiteindelijk komen deze neer op de geloften en verantwwordelijkheden die uitgesproken worden en die onuitgesproken voortvloeien uit de relatie die ieder aangaat.
Eťn van de zeven stappen die beide partners gezamenlijk doen is dat ze door alle fasen van het leven, samen zullen zijn en elkaar zullen steunen. Bij veel relaties blijkt dit vaak het cruciale moment te zijn dat partners uit elkaar dreigen te groeien

Dank u pandiet-ji. U zegt het zelf.... door alle fasen van het leven samen zullen zijn en elkaar zullen steunen. Deden ze het maar ook...
Het leven is niet makkelijk.... maar daarvoor worden we ook geboren in deze loka op basis van onze karma in onze vorige levens. Deze moet lijden, de ene moet scheiden.... op basis van onze vorige karma en de zure vruchten ervan plukken.
Tulsi Maharani... ze had het zeer zwaar, haar man was een demoon, maar ze was trouw aan haar man. Hoe hij haar ook behandelde.. De moeder van Prahlad maharaj... ook zij had het niet makkelijk....
Zij bleken ware Laxmi's en sita's te zijn... bestaan ze nog?
Ondanks dat ze met demonische geaarde mannen leefde kwamen ze hun beloften en plichten na, ondanks dat hun mannen ze zo behandelden.

Ongeacht welke ras/cultuur je ook neemt. De vrouw heeft het zwaar..
Maar spiritueel gezien, maakt hun zwakte hun dan juist niet sterk? Het kunnen weerstaan van zulke zware problemen.
Hoe geplezierd is Mata Sita, Mata Laxmi, Mata Durga als ze zien dat een vrouw, wat er ook gebeurd, haar plichten nakomt en niet dezelfde fout maakt als haar echtgenoot.
Ik heb diepe respect voor vrouwen die hun karma ondergaan ondanks wat ze moeten meemaken. En zeer diepe minachting voor mannen die hun vrouwen zo misbruiken! Maar zou dat niet een spel van hun eigen karma zijn?

Pandietji,
Karma yoga en reincarnatie... met betrekking tot dit onderwerp... gaarne uw mening hierover..

Radhe Shyaam

Reply With Quote
Old 04-11-2005, 09:28 AM   #25
Pandit Attry
IF-Lid

[quote][i]Ram Ram pandit ji..

Ik begrijp nu wel dat ee huwelijk wel mogelijk is...
Maar mijn vraag was ook......: Wat gebeurt er allemaal wel en niet tijdens zo'n huwelijk.......
En word zo'n huwelijk ook echt geaccepteerd door de hindoestaanse gemeenschap..????

Nandeniji,

Zo'n huwelijk wordt geaccepteerd door de mensen die werkelijk om je geven. Wat moet je met de Hindoestaanse gemeenschap en haar goedkeuring. Ze zal altijd iets te mekkeren hebben.
Goedkeuring van je dierbaren en de zegen van God zijn de enige belangrijkste ingrediŽnten die van jullie huwelijk een feest kunnen maken.

Zoals ik al eerder suggereerde kun je alle rituelen samen doorlopen omdat jullie samen een nieuwe relatie binnengaan. Als mensen zijn die andere dingen beweren dan hoor ik dat.

Reply With Quote
Old 04-11-2005, 09:44 AM   #26
Aghori
Guest

Waarom moeten wij vanwege de zonde van de mens de geschriften en de leer die daaruit voortvloeit aanpassen. Waarom moeten de vedische geschriften qua interpretatie aangepast worden aan de zonde van de kali yug?

Dampatye bhirucir hetuh
  Reply With Quote
Old 04-11-2005, 10:57 AM   #27
Pandit Attry
IF-Lid

Quote:
Originally posted by devoot
Radhe Shyaam pandiet-ji,

Uw punt is duidelijk. Ik vraag me alleen af tot hoever dit voortschrijdend inzicht moet gaan... relatie na relatie na relatie..
Op basis van uw antwoord, mag ik dan aannemen dat de mensen die fouten gemaakt hebben en op basis van voortschrijdend inzicht meer kennis en inzicht hebben opgedaan, in hun tweede relatie die fouten niet meer zullen maken en niet meer zullen zeggen \"ook dit was een foute relatie\". Ze hebben na de mistap ervan geleerd en nu de juiste beslissing genomen en dat bekrachtigd met een ritueel. Dus geen derde, vierde, vijfde....nde relatie meer na het tweede huwelijk. Begijp ik het zo goed?

Radhe Shyaam
Bij voortschrijdend inzicht gaat het om besef achteraf. Dat is een proces van verwerking, bewustwording en acceptatie. Dit gaat gepaard met schuldgevoel en zelfvergeving. Indien dit niet zo plaatsvindt dan is de kans groot dat men steeds in een nieuwe relatie vlucht, omdat men zichzelf niet heeft kunnen vergeven (Aatmadayaa). Zolang we ons voorhouden dat we geleerd hebben vanuit ons verleden, zonder dat we onszelf verzoenen met de tegenstrijdigheden in ons wezen, zolang zal ons vluchten bestaan.

Quote:
Wat is dan eigenlijk gebruik van Dharma? Mogen we Dharma gebruiken? *
Hoort Dharma gebruikt te worden of eerder nageleefd te worden?
We hebben 16 samskara's waarvan het huwelijk er 1 is. Het lijkt me heel erg stug dat God vergeten is de samkara te maken voor scheiding. Het lijkt me eerder dat juist de mensen tijdens het ondergaan van deze samakara duidelijk wordt gemaakt wat de consequenties zijn van het aangaan van deze samskara. Voordat besloten wordt tot het volgen van deze samskara, wordt een pandiet geconsulteerd en het lijkt me dat een pandiet de kandidaten duidelijk erop wijst wat de consequenties na het ondergaan van de samakara. Devi's en devata's heb ik nooit horen scheiden.. u wel?
Zij laten ons keer op keer via lila's en geschriften zien hoe we moeten leven en...... scheiden... dat komt volgens mij niet voor. *
U schrijft dat bij mensen die uit elkaar zijn gegaan, blijkbaar(!) de eerder gedane geloften (samskara) en uitingen van liefde niet meer geldig zijn..
U weet net als ik, dat deze mensen op dat moment voor het gemak vergeten wat hun rechten en plichten zijn en wat ze beloofd hebben vanwege de situatie waarin ze zich op dat moment geplaatst hebben.
Scheiden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Het niet nakomen van beloften aan elkaar en aan het heilige vuur en de goden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Je maakt gebruik vam samskara's die er niet zijn.
Maar om weer te trouwen en een relatie te bekrachtigen maak je weer gebruik van samskara's die er zijn.
Ik noem dit raschte misbruik van samskara's! Dit is het niet volgen van Dharma. Het te pas en te onpas gebruiken voor de eigen zinsbevrediging van Dharma.

Dharma hoort geÔntegreerd te worden. Dit kun je doen door bepaalde principes na te leven die vanuit de geschriften worden aangereikt. Het naleven van plichten is niet dezelfde als het naleven van principes.

Bhisma Pitamah is hier een goed voorbeeld van. Hij leefde zijn verplichtingen na die hij had jegens de Kaurava's en de koningshuis. Zodoende kwam hij in strijd met zijn rechtschapenheid en de principes van rechtvaardigheid, die hij altijd wilde nastreven maar door zijn geloftes niet kon.

De sanskara's kun je niet misbruiken. De rituelen van de sanskara's kun je ook niet misbruiken. De veranderingen binnen een relatie leiden tot veranderingen binnen de verhoudingen tussen de partners. Dat men daarover niet uit kan komen en de relatie beŽindigt, wil nog niet zeggen dat de vivah-sanskaar is beŽindigd. Want men gaat verder met een andere partner.

Quote:
Ik ben het helemaal met u eens dat het hypocriet is wat betreft de positie die de mannen wordt toegewezen en door de mannen wordt toegeeigend. Heer Rama heeft duidelijk laten zien dat we een monogame huwelijk dienen te hebben. Maar veel mannen apen liever Heer krishna na, zonder te begrijpen wat voor lila Heer Krishna tentoonstelt of wat de diepere liggenden redenen/motieven zijn.
Ik zal het niet ontkennen. Ook de mannen hebben hun plichten en rechten en die worden 9 van de 10 keer niet genoemd of verzwegen. Helaas is onze maatschappij zo gegroeid en ik ben blij dat er mensen zijn, zoals u, die dit aankaarten. De mannen maken er erg veel misbruik van om de vrouw de schuld te geven of hun een schuldgevoel aan te praten of een verder leven op te bouwen.

[b]Ik ben blij dat we over de grote lijnen met elkaar eens zijn. Het zijn niet alleen de mannen die de vrouwen schuldgevoel aanpraten maar ook vrouwen

Quote:
Dank u pandiet-ji. U zegt het zelf.... door alle fasen van het leven samen zullen zijn en elkaar zullen steunen. Deden ze het maar ook...
Het leven is niet makkelijk.... maar daarvoor worden we ook geboren in deze loka op basis van onze karma in onze vorige levens. Deze moet lijden, de ene moet scheiden.... op basis van onze vorige karma en de zure vruchten ervan plukken.
Tulsi Maharani... ze had het zeer zwaar, haar man was een demoon, maar ze was trouw aan haar man. Hoe hij haar ook behandelde.. *De moeder van Prahlad maharaj... ook zij had het niet makkelijk....
Zij bleken ware Laxmi's en sita's te zijn... bestaan ze nog?
Ondanks dat ze met demonische geaarde mannen leefde kwamen ze hun beloften en plichten na, ondanks dat hun mannen ze zo behandelden.

Ongeacht welke ras/cultuur je ook neemt. De vrouw heeft het zwaar..
Maar spiritueel gezien, maakt hun zwakte hun dan juist niet sterk? Het kunnen weerstaan van zulke zware problemen.
Hoe geplezierd is Mata Sita, Mata Laxmi, Mata Durga als ze zien dat een vrouw, wat er ook gebeurd, haar plichten nakomt en niet dezelfde fout maakt als haar echtgenoot. *
Ik heb diepe respect voor vrouwen die hun karma ondergaan ondanks wat ze moeten meemaken. En zeer diepe minachting voor mannen die hun vrouwen zo misbruiken! Maar zou dat niet een spel van hun eigen karma zijn?

Pandietji,
Karma yoga en reincarnatie... met betrekking tot dit onderwerp... gaarne uw mening hierover..
Je geeft een aantal voorbeelden van voorbeeldige vrouwen. Zoals Tulsi en de moeder van Prahlaad. Ik hoop niet dat je deze voorbeelden van de vrouwen van demonische mannen aangrijpt om de moderne vrouw te vertellen, dat zij - wat hen ook moge overkomen - alles moeten zien te overleven en hun echtelijk aangegane plichten moeten blijven vervullen.

Over Karma-yoga en reÔncarnatie kunnen we een nieuwe topic openen. geef wel concreet aan waar je het over wilt hebben.

Jai Ram Ji KI

Reply With Quote
Old 04-11-2005, 11:45 AM   #28
Aghori
Guest

Pandit ji, moeten wij niet leven volgens de Vedische principes? En hebben de Shaastraīs niet gewaarschuwd voor de zonde van de Kal Yug?

Er wordt gewaarschuwd dat de mens zal degraderen tot dier. En dat men uiteindelijk geen huwelijk zal voltrekken. Is het dan niet uw plicht om de vedische principes in al zijn reinheid toch nog juist toe te passen in de Kal Yug?

Waarom compromissen sluiten als gevolg van de zonde de mens? De geschriften zijn duidelijk.
  Reply With Quote
Old 04-11-2005, 03:59 PM   #29
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Kunt u aangeven welke compromissen je hier bedoelt Sukh maharaj?

Natuurlijk moeten we leven volgens de vedische principes en dat proberen we ook. Ik kan mij niet voorstellen, als we even in de lijn van het onderwerp blijven, dat het een vedische principe zou zijn om een relatie die niets anders dan pijn brengt, te blijven heiligen. Ik kan mij niet voorstellen dat een vedische principe zou inhouden dat we een leven lang bij iemand blijven hangen, waar we absoluut niet mee verder willen of kunnen.

Het vedische principe gaat over spirituele groei die uiteindelijk tot moksha leidt, een leven leven op basis van eerlijkheid. Als we in een relatie blijven die ons niet de kans geeft onszelf te zijn, is dat het vedische principe?

Reply With Quote
Old 04-11-2005, 10:44 PM   #30
Aghori
Guest

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Kunt u aangeven welke compromissen je hier bedoelt Sukh maharaj?
zoals in de shaastras voorspelt zal de mensheid ten tijde van de Kal Yug degraderen tot het leven als dieren. Tegenwoordig is de mensheid zo laag gezonken dat ze helemaal verstrict zijn in maya.

Wat ik bedoel is dat pandits toch rituelen en poojas doen terwijl het in strijd is met het vedische principe. Dit lijdt tot doel dat mensen de vedische levenstijl en de regels die het met zich meebrengt aan zīn laars lapt.

Wanneer er een straf staat voor een misdaad, waarom de straf verlichten of opheffen wanneer het gros van de mensen zich daaraan schuldig maken? Maakt het de misdaad minder erg, moet de wet zich aanpassen aan de huidige slechte tendens?

Religie dient men normen en waarden bij te brengen. Degene die ons de vedische regels en rituelen moeten onderwijzen moeten het in zo een hoedanigheid doen dat het puur en correct is. De Vedaīs werden in begin der tijden oraal doorgegeven. De kennis werd correct en puur doorgegeven. Er werd niet in gesneden nog in gecorrigeerd. Zo ook horen de Vedische rituelen en regels vandaag de dag toegepast worden.

Quote:

Natuurlijk moeten we leven volgens de vedische principes en dat proberen we ook. Ik kan mij niet voorstellen, als we even in de lijn van het onderwerp blijven, dat het een vedische principe zou zijn om een relatie die niets anders dan pijn brengt, te blijven heiligen.

Ik kan mij niet voorstellen dat een vedische principe zou inhouden dat we een leven lang bij iemand blijven hangen, waar we absoluut niet mee verder willen of kunnen.

Pandit ji, het is niet de relatie die de pijn veroorzaakt. Dat is slechts maya. Er zijn twee soorten mensen op aarde, mensen die god eren en mensen die maya eren. Mensen die god eren, zijn vrij van hun zinnen, en identificieren zich niet met het matriele maar met het spirtuele, want u bent niet het lichaam.

Het probleem met die pijn, wat u bedoelt is dat het voorkomt uit gehechtheid, de gehechtheid tussen man en vrouw. Van alle gehechtheid is die gehechtheid de grootste en de meest gevaarlijkste. Want wanneer een man en een vrouw gehecht zijn aan elkander dan volgt er een ketting reactie van maya of gehechtheid. Immers, eerst komt gehechtheid tussen de man en vrouw, vervolgens willen ze een huis, vervolgens kinderen, maatschappelijke aanzien, vrienden, en geld om ze te onderhouden. Zo raakt men verstrict in de illussie.

Het huwelijk is een heilige verbintenis en dit dient onderwezen te worden aan de mensen voor ze zich in het echt verbinden. Het is immers een verbintenis voor het leven, met alle gevolgen van dien.

Dit wordt helaas te weinig gedaan, hedendaags worden huwelijken voltrokken onder luid gesoundcheck van bandjes. Het huwelijk wordt gezien als plicht ten opzichte van de ouders. Het wordt gezien als het leasen van een auto. Snel de handtekening tekenen, en wanneer het niet goed en oud is, inruilen voor een nieuwe. Men denkt te weinig na over een dergelijke beslissing.

Pandits die gescheiden mensen huwen, dragen naar mijn mening bij aan de afbraak van dit sacrement. Omdat zij de oude auto accepteren en hen een nieuwe geven om in te rijden.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wanneer men uitgelegd wordt dat het huwelijk maar 1 x voltrokken kan worden zal men 2 keer denken om te trouwen. En alleen trouwen vanuit volle overtuiging. Net zoals Karna 2x nadacht voordat hij de shakti astra gebruikte tegen Gatottkach. Hij moest door de gevolgen dragen toen hij tegenover Arjun stond.

Tuurlijk zullen er nu mensen zijn die uit volle overtuiging trouwen, en waarbij het toch niet lukt. Maar voor die mensen is er vandaag de dag nog steeds het wettelijke huwelijk.

Pandit ji wanneer mensen zich hechten aan maya, is het inherent dat zij verstrict zullen raken in een web van zonde. Is het niet beter hun te onderwijzen in de gevaren van maya in plaats van hen te onderwijzen in de verbintenis van het huwelijk.

Is het niet belangrijker de oorzaak van het probleem aan te pakken, dan een gevolg daarvan?

Als de mens degradeerd in het uitmoorden van elkaar, wanneer dat eerder regel wordt dan uitzondering. Moeten de Vedaīs zich dan compenseren door ahinsa af te wijzen en het eten van vlees goed te keuren?

Quote:

Het vedische principe gaat over spirituele groei die uiteindelijk tot moksha leidt, een leven leven op basis van eerlijkheid. Als we in een relatie blijven die ons niet de kans geeft onszelf te zijn, is dat het vedische principe?
Het vedische principe gaat over onthechting. Wat is onszelf? Waarmee identificeert u zich? Wij zijn niet het lichaam. Een relatie duidt op hechting, als wij in een relatie bevinden waarmee we niet onszelf kunnen zijn betekent het dat wij een relatie hebben met maya. Want we kunnen alleen onszelf zijn als wij in relatie staan tot god. Dat is de vedische principe.

Het vedische principe dient ten alle tijden hetzelfde gepraktiseerd en geeerd te worden. Wanneer men in maya wilt verkeren, en het toch niet nauw neemt met de heilige verbintenis dan bestaat er alsnog de optie om voor de wet te trouwen.

De vedische principes dienen maya of kali yug niet, ze dienen de allerhoogste.
  Reply With Quote
Reply

Tags
als, een, heb, kan, kind, trouwen

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:06 AM.
Vertalen:

Tags