Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Filosofisch

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-22-2005, 06:26 PM   #21
imported_Shiva
IF-Lid

Default Re: Lichaam + ziel......

Quote:
Originally Posted by Annulientje
Kan je anders een citaat uit de bijbel noemen die deze uitspraak ondersteunt?
Zal ook in de bijbel staan (zal hem weer moeten gaan lezen voor je, maar zit nu middenin de Ramayan, dus laat de bijbel even liggen.

Bij deze wel een interessante site:
http://kinderenwebhotel.be/godsdienst/christendom.htm

Een aantal opvallende opmerkingen op deze site:

Bij de meeste Christelijke geloven draait het om de basisprincipes van deze geloofsbelijdenis. Het Christendom is er van overtuigd dat het de enige ware godsdienst is, de enige weg naar verlossing. Dit veroorzaakt een drang om over de gehele wereld het evangelie te verkondigen. Nadruk wordt gelegd op Jezus als God en Verlosser, op goed gedrag, mededogen, dienstbaarheid aan de mensheid, geloof en voorbereiding voor het Laatste Oordeel. Alleen goede Christenen zullen worden verlost en toegelaten in de Hemel. Tegenwoordig is meer dan de helft van de Christenen zwart. Het lidmaatschap neemt af in ontwikkelde landen maar groeit in ontwikkelingslanden.

De positie van de mens is veroorzaakt door ongehoorzaamheid aan God's wil. De mens heeft redding nodig van de krachten die hem onderworpen maken en vernietigen - angst, zelfzucht, hopeloosheid, begeerte en de bovennatuurlijke krachten van de Duivel, zonde en dood waartegen hij niet opgewassen is. Zijn verlossing komt alleen door geloof in Jezus Christus, dat betekent, in acceptatie van Jezus' opstanding uit de dood als bewijs van God's macht over de krachten van zonde en dood. Een goed Christen leidt een leven van deugd en gehoorzaamheid aan God uit dankbaarheid aan God voor de opoffering van Christus voor de zonden van alle mensen die Jezus Christus accepteren als persoonlijke Verlosser en Heer. Jezus zal wederkeren om te oordelen over de wereld en God's wet naar de aarde te brengen. Door de wet van God te volgen, zoals beschreven in de Heilige Bijbel, en door God's zegen, verkrijgt de mens verlossing. Degenen die deze zegening niet verkrijgen, worden - na de dood - naar een hel van eeuwig lijden en vervloeking gezonden.
Status: Offline

Reply With Quote
Old 11-22-2005, 06:28 PM   #22
imported_Shiva
IF-Lid

Geloof je me nu?

Reply With Quote
Old 11-22-2005, 09:52 PM   #23
Aruna
IF-Addicted

Quote:
Originally Posted by Shiva
Geloof je me nu?
Of ik je geloof is niet belangrijk. Een paar uitspraken op een website vind ik eigenlijk matig bewijs. Iedereen kan die uitspraken gedaan hebben. De website kan opgezet zijn door iemand met een wat extremistische kijk op zijn geloof en. Daarom vraag ik of je je mening kan onderbouwen met citaten uit de bijbel zelf, omdat dat de basis is.

Quote:
Een aantal opvallende opmerkingen op deze site:
Door de wet van God te volgen, zoals beschreven in de Heilige Bijbel, en door God's zegen, verkrijgt de mens verlossing. Degenen die deze zegening niet verkrijgen, worden - na de dood - naar een hel van eeuwig lijden en vervloeking gezonden.
Er staat dus dat je weg van God moet volgen. (Dus een leven van barmhartigheid, liefde voor je medemens, respect voor iedereen, proberen een goed mens te worden.)
Maar is dat niet in elk geloof het geval. In het hindoe´sme worden er toch ook consequenties verbonden aan het niet volgen van de juiste weg? We hebben volgens mij ook een versie van de hel. Dus ja, fundamentalisme zou ik het niet noemen.

Paliya tudjhe, payi har khushie,
chaahu bar bar charhu teri paalki

Doosro ke ghar me aag laganewala, khud hi ussie me jal jaata(wie een kuil graaft voor een ander, dondert vroeg of laat in een veel grotere kuil. De wet van de karma.)

Reply With Quote
Old 11-22-2005, 10:34 PM   #24
HSFN admin 2
IF-Lid

Send a message via MSN to HSFN admin 2

Zullen we nu weer terug gaan naar de topic?

Quote:
Originally Posted by sarojni
hoe vinden jullie dat de relatie hiertussen is?

bv Immanuel kant vindt dat het lichaam een * * * *gevangenis is voor de ziel...(hij ziet ze dus appart)
Aristoteles vindt dat de lichaam en ziel bijelkaar horen en afhankelijk zijn van elkaar...
Spinoza ziet de lichaam en ziel als twee verschillende atributen.................

en jullie? wat vinden jullie ervan?

Reply With Quote
Old 11-23-2005, 05:57 PM   #25
imported_Shiva
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Annulientje
Of ik je geloof is niet belangrijk. Een paar uitspraken op een website vind ik eigenlijk matig bewijs. Iedereen kan die uitspraken gedaan hebben. De website kan opgezet zijn door iemand met een wat extremistische kijk op zijn geloof en. Daarom vraag ik of je je mening kan onderbouwen met citaten uit de bijbel zelf, omdat dat de basis is.

Er staat dus dat je weg van God moet volgen. (Dus een leven van barmhartigheid, liefde voor je medemens, respect voor iedereen, proberen een goed mens te worden.)
Maar is dat niet in elk geloof het geval. In het hindoe´sme worden er toch ook consequenties verbonden aan het niet volgen van de juiste weg? We hebben volgens mij ook een versie van de hel. Dus ja, fundamentalisme zou ik het niet noemen.
Ben blij dat je niet te veel waarde hecht aan christelijke websites.
Als ik ooit weer zin heb om de bijbel te lezen, zal ik het doorgeven aan je.
Wellicht kan je ondertussen zelf op zoek gaan naar het cruciale citaat.

Hindoes geloven in de Wet van Karm. Als je afwijkt van het pad van rechtvaardigheid, en niet genoegen neemt met alle goede eigenschappen die je in dit leven heb ontvangen, zal dit gevolgen hebben voor je volgende leven.
Bij Hindoes kom je niet in de hel.
Je ziel kan meerdere lichamen (levens) aannemen voordat je moksh bevrijdt, en de ziel volledig is bevrijdt van de wereldse zaken.

Het 1 worden van ziel en lichaam met Bhagvan, wordt yoga genoemd.

Reply With Quote
Old 01-21-2006, 07:07 PM   #26
Krishna
IF-Crazy

Send a message via MSN to Krishna

Quote:

hindoes: ziel is bevrijdt en op weg naar een nieuw leven, wellicht hemel, lichaam dient ontbonden te worden en ook terug te gaan naar bhagvan, snelste manier is cremeren en as verstrooien in ganga mata.
als je het niet erg vindt :-[ maak ik het wat uitgebreider
de lichaam wordt ontbonden omdat de
lichaam uit elementen bestaan en

wanneer iemand sterft
blaast hij zijn laatste zuurstof uit - Vaju
verdwijnt zijn warmte - Agni
je lichaam droogt uit - Varun
Je lichaam zelf - Dharti Mata & Akash

dus daarom wordt het as gestrooid omdat het terug aan
dharti mata wordt gegeven :)

(dit is niet compleet er is nog 1 element maar op die kan ik effe niet komen)

Reply With Quote
Old 10-12-2006, 01:01 AM   #27
imported_Gopal
IF-Lid

Quote:
Originally Posted by Pallavi
hoe vinden jullie dat de relatie hiertussen is?

en jullie? wat vinden jullie ervan?

Volgens de geschriften:
Ziel is eeuwig, gelukzalig en volkennis.
De ziel is intergraal deeltje van Krsna wat een grootte heeft van 1\10.000ste deel
van een haarpunt op je hoofd.? ? ?En behoort tot de tussen energie van God.

Naar gelang zijn doen en laten (karma dus) krijgt de ziel een materiele lichaam van een mens of van een dier of van een Devata.
Het bestaat 8400.000 levensvormen(Chawrasilakha Jonis) genoeg keuze dus.
Al deze materiele lichamen bezorgen de ziel vier enorme leed geboorte, dood, ouderdom en ziekte geen pretje dus.

Nu om uit deze cyclus van geboorte en dood etc. te komen gebruikt de ziel het materiele lichaam om zich te realiseren.
Daarbij stelt hij de vraag:? wie ben ik,? waar kom ik vandaan en waar moet ik straks heen?
Want het lichaam is maar tijdelijk!? ?M.a.w. je gebruik het menselijk lichaam om zich te realiseren en door toegewijde dienst te doen (aan God) keert hij terug naar huis naar Krsna,? waar hij eeuwig met God leeft als dienaar van Hem.

Dus het materiele lichaam is een tijdelijke instrument welke men gebruikt om de weg naar huis terug te vinden.
Dus we zijn niet dit materiele lichaam, maar de ziel die er in zit.
I am a soul and eternal servant of Krsna and not this material body!!!

Reply With Quote
Old 11-02-2006, 09:21 AM   #28
imported_-Romeo-
IF-Beginner

Send a message via MSN to imported_-Romeo-

Bestaat de ziel trouwens wel? misschien is het wel een hersenspinsel. Een argument om het hersenspinsel 'God' te onderbouwen...?

Er is nooit bewijs gevonden voor het bestaan van een ziel... Al ons gedrag is door middel van neurotransmitters en hormonen te verklaren...

sommige filosofen denken dat religies verzonnen verhalen zijn, om antwoorden op bepaalde vragen te krijgen. Bijv.: Begin der mensheid/aarde...

In de loop der jaren zijn er dingen aan toegevoegd of weggelaten...

zo kan het bijvoorbeeld zijn, dat men vroeger zei: Iedereen wordt als Hindoe geboren....waarom? om te laten zien dat als mensen ongelovig of in een ander geloof geloven, dit hun keuze is en het geen keuze is om Hindoe te worden...

Reply With Quote
Old 11-06-2006, 11:23 AM   #29
imported_Gopal
IF-Lid

De wetenschap is nooit gelukt om te bewijzen of er Ziel en of God bestaat.
Nu wordt steeds nieuwe planeten ontdekt, bestonden ze eerder niet dan?
In de Vedische geschriften staan ze allemaal vermeld, dan ligt het toch voorde hand om die raad te plegen.

Als het om spirituele zaken gaat, zal de wetenschap ook nooit en te nimmer lukken om te bewijzen of er een God is. Want de lieve God kan je alleen leren kennen door toegewijde dienst.

En dat zal hen alleen door Gods hulp lukken.
De wetenschap is heel ver gevorderd maar het heeft nog een langere weg te gaan.

Reply With Quote
Reply

Tags
lichaam, ziel
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 06:55 PM.
Vertalen:

Tags