Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2007, 05:05 PM   #11
Boerhiya
IF-Beginner

Moonwalker putar, de gayatri is niet moeilijke mantra. iedereen moet deze mantra e igenlijk leren, man, vrouw en kinderen. het is niet voor niets de groote Maha mantra van de Veda. Niet klagen of zeuren dat het lastig is, want in de kali yuga was er een koe die de gaayatri mantra kon opzeggen. Lees maar in de biografie van sant gyaneshwar. Leer de mantra, het is een goede remedie in dit leven hier.

Reply With Quote
Old 03-08-2007, 04:37 PM   #12
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Ook ben ik van mening dat als je praathanaa doet, je in ieder geval weet wat je aan het zeggen bent....... De mantra kent, anders zal het oko niet echt emoties oproepen.

Bij tvameva mata etc. is dat ook makkelijker, je bidt tot God, je zegt Hem dat Hij je moeder is en ook je vader enz.

Bij de Gaayatri mantra, heb ik het idee dat velen het niet exact weten?

Burhiya mayya, zou jij ons hier kunnen helpen met de betekenis?

Reply With Quote
Old 03-09-2007, 03:05 PM   #13
laksmie
IF-Beginner

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

Ook ben ik van mening dat als je praathanaa doet, je in ieder geval weet wat je aan het zeggen bent....... De mantra kent, anders zal het oko niet echt emoties oproepen.

Bij tvameva mata etc. is dat ook makkelijker, je bidt tot God, je zegt Hem dat Hij je moeder is en ook je vader enz.

Bij de Gaayatri mantra, heb ik het idee dat velen het niet exact weten?

Burhiya mayya, zou jij ons hier kunnen helpen met de betekenis?

Ja, en ik zou graag willen weten wie eingelijk Gayatrie mata is is zij een zus van Doerga mata?

Laksmie

Namaskar!!!!!!
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-09-2007, 07:40 PM   #14
Soedesh
IF-Lid

Quote:
Originally posted by laksmie
*
Ja, en ik zou graag willen weten wie eingelijk Gayatrie mata is is zij een zus van Doerga mata?
Gayatri Mata is de Moeder van de Veda's. De Gayatri mantra komt uit de Rig Veda. Zij is de vrouwelijke personificatie van Brahman.

Reply With Quote
Old 03-10-2007, 12:43 PM   #15
Mangolassi
IF-Lid

Gayatri mantra voor iedereen? Ik heb menige guru's anders over horen oordelen. Namelijk dat het niet een mantra is voor vrouwen! Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Reply With Quote
Old 03-10-2007, 03:12 PM   #16
Soedesh
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Mangolassi
Gayatri mantra voor iedereen? Ik heb menige guru's anders over horen oordelen. Namelijk dat het niet een mantra is voor vrouwen! Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Logisch gezien is Gayatri Mata een vrouwelijk aspect, dus waarom zou ze niet aanbeden mogen worden door haar kinderen? Er zijn diverse topics gewijd aan dit onderwerp. Zoek en gij zult vinden.

Reply With Quote
Old 03-11-2007, 01:53 PM   #17
Boerhiya
IF-Beginner

De betekenis van de gayatrie gaat als volgt volgens mij, wij mediteren op de glorie van het licht dat de 3 werelden verlichgt, ik groet deze grote kracht, liefde, en goddelijke genade van universele wijsheid, we bidden tot dit licht om ons verstand of intellect te verlichtem.

Het is de taak van ouderen en onze pandiets om deze mantra te promoten en uit te leggen, zonder dat we meteen bij de gayatri pariwaar horen. Het is voor iedereen deze mantra.

Reply With Quote
Old 03-12-2007, 11:08 AM   #18
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by Mangolassi
Deze mantra is, net als alle andere mantra's voor iedereen!

Niets dat met God te maken heeft, is aan restricties onderhevig... Persoonlijk vind ik het onzin om tegen groepen vanm mensen te zeggen dat ze geen recht hebben op mantra's of God of puja of studie, etc..

Er zit natuurlijk wel een nuancering hier... die vrij subtiel van aard is en soms weerstand kan oproepen. :idea:

Ik ben het namelijk wel eens met de stelling dat niet alle mantra's in alle situaties, voor een ieder is.. maarc in dit geval is het de situatie die aan restricties gebonden is en niet de persoon!

Denk bijvoorbeeld aan mantra's die celibatie bevorderen en mensen richting het sanyaasdom meenemen; Als iemand net getrouwd is en zijn/haar gezin moet beginnen, dan lijkt het mij logisch als deze persoon niet een mantra kiest die onthechting in de kaart speelt! :idea:
Dat zou niet echt bevordelijk zijn voor het gezinsleven.

Maar goed, als er even naar de Gaayatri mantra gaan:
Deze is voor een ieder bijzonder goed!
Dit is de mantra die jongens krijgen ten tijde van de yagyopaveet-sansakaar (jeneoe) als Guru-mantra!

Het is voor een ieder aan te raden deze mantra op te zeggen in de ochtend.... en net als eerder wil ik erbij adviseren om eerst de uitspraak goed te oefenen!

Reply With Quote
Old 03-12-2007, 05:55 PM   #19
TanDav
IF-Addicted

Send a message via MSN to TanDav
Default Re: welke gebed?

Quote:
Originally posted by shanoe
welke gebed kun je gebruiken om je dag mee te beginnen en te eindigen?
Herhaal de naam van Shri Ram, meer heb je niet nodig! :oops:

Reply With Quote
Reply

Tags
gebed, welke

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 05:38 AM.
Vertalen:

Tags