Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2007, 03:36 PM   #81
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Quote:
Originally posted by Boerhiya+-->
QUOTE(Boerhiya)
Quote:

Reply With Quote
Old 03-05-2007, 10:40 PM   #82
Tantric Pandit
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Mahesh+-->
QUOTE(Mahesh)
Quote:
Als jij zegt dat alles Shiv is.. dan ben ik ook Shiv... en als jij mij als Shiv ziet, waarom leg je je niet neer bij wat ik zeg? Immers, ik ben Shiv! *:lol: *:lol: [/b]
Je bent wellicht kwalitatief in oorzakelijkheid gelijk aan Shiva maar dat realiseer jij je niet.

Reply With Quote
Old 03-06-2007, 12:02 PM   #83
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

:oops: Die post ging niet over mij persoonlijk TP :oops:

Ik neem aan dat jij ook een verschil ziet tussen theorie en praktijk?
Dat bhakt Prahlaad uit een zuil Nrisingha bhagvan deed komen, wil niet zeggen dat iedereen dat kan toch?

Reply With Quote
Old 03-06-2007, 12:10 PM   #84
Tantric Pandit
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Mahesh
Aum Namah Shivaaya

:oops: Die post ging niet over mij persoonlijk TP *:oops: *

Ik neem aan dat jij ook een verschil ziet tussen theorie en praktijk?
Dat bhakt Prahlaad uit een zuil Nrisingha bhagvan deed komen, wil niet zeggen dat iedereen dat kan toch?
Dat iedereen niet wat kan?

Reply With Quote
Old 03-06-2007, 06:46 PM   #85
Moonwalker
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Tantric Pandit+-->
QUOTE(Tantric Pandit)
Old 03-07-2007, 04:56 PM   #86
Boerhiya
IF-Beginner

Quote:
Is dit jouw realisatie mata-ji of de theorie die je gelezen of gehoord hebt? Dat is dus het verschil.......

Als jij zegt dat alles Shiv is.. dan ben ik ook Shiv... en als jij mij als Shiv ziet, waarom leg je je niet neer bij wat ik zeg? Immers, ik ben Shiv! *:lol: *:lol: *

Ik wijs slechts op het verschil tussen theorie en praktijk!
Zonder realisatie is de uitspraak "Shiv is alles" theorie.....
Mahesh bet, je vraagt me over de realisatie of theorie vraag.. wat doet de kwestie voor jou als ik gerealiseerd heb of alleen gelezen heb? jij als pandit spreekt vaak over God, heb jij de liefe heer dan gerealiseerd of lees je alleen over de Heer?

Reply With Quote
Old 03-08-2007, 04:12 PM   #87
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Burhiya mayya, voor mij bestaat er een bijzonder groot verschil in realisatie en theorie.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar het simpele "satyam vadah", een vedische richtlijn die zegt dat wij altijd de waarheid moeten spreken.... iedereen kent dit theoretisch... maar wat zegt de praktijk? Past iedereen dit daadwerkelijk toe? Ik dnek het niet.. dus alhoewel ze weten dat ze altijd de waarheid dienen te spreken, liegt de mens toch....... er is een verschil.

We weten ook allemaal dat God in ieder mens zit; we weten ook ieder mens een kind van God is. Maar zijn wij ook in staat om hiernaar te handelen? Is het echt zo dat wij die God in mensen zien, ook al snijdt deze ons af in het verkeer, bijvoorbeeld? Is het echt zo dat wij mensen als gelijk zien of hebben wij toch voorkeuren?
"Na Kaahu se dosti, na kahu se pyaar"!
Ik denk dat wij dit niet kunnen..... alhoewel we hebben gelezen dat ieder mens afkomstig is van God, toch bezien wij ze niet als gelijk. Dit is een verschil tussen theorie en praktijk.

Van waar ik sta, zie ik verschil tussen wat we lezen en wat we doen. Als we het "doen" zien als komend vanuit onze realisatie, is het herkennen van dit verschil niet zo groot.

Hindu's weten bijvoorbeeld dat de koe heilig is. Dit heeft in principe nooit ter discussie gestaan..... de hindu's die vlees e.d. aten, lieten de koe in ieder geval met rust. Tegenwoordig is dit anders..... ook hindu's eten rund en hiermee staat direct de heiligheid van de koe ter discussie. De theorie wordt bevraagt omdat de praktijk niet gelijk loopt! Een verschil tussen die theorie en praktijk.

Het is makkelijk voor een pandit om te preken dat men vegetarisch moet zijn... het prediken ervan is niet lastig; onze geschriften staan bol van richtlijnen hierover. MAAR: is het ook voor iedere pandit makkelijk om zelf vegetarisch te leven? Ze hebben het gelezen maar hebben ze het ook geraliseerd? Soms zien we een afstand hier........

Ik bezie de theorie als richtingbepalend en ook doelbepalend.
Ik onderken dat niet alles wat beschreven staat, ook NU uitvoerbaar is voor ons mensen.... maar wel KUNNEN we ernaartoe groeien.
Dit zie ik als de functie van de theorie..... het geeft ons richting, doel en ook handvaten. Het zegt niet: "Zo moet je vanaf nu zijn" maar meer "hier moet je naartoe groeien"!

Reply With Quote
Old 03-09-2007, 08:59 AM   #88
Moonwalker
IF-Lid

Quote:
Aum Namah Shivaaya

.. ook hindu's eten rund en hiermee staat direct de heiligheid *van de koe ter discussie. *
"!
Geachte pt Mahesh-ji,

Wij Sanatans en Brahmaisten zijn inderdaad verwijderd van onze oorsprong en eten nu de koe. De koe staat bekend als en heilig dier ( vraag waarom). Er zijn hindu's die de koe eten, zij handelen niet meer conform het Hindoe´sme ( vraag zijn zij nog Hindu (Brahmaisten) in de zin van de Veda zijn mensen die vlees eten nog Hindu?)

Onze voorouders in Suriname zijn vlees gaan eten ( ook in India). Was het echt zo dat zij dit als voedselbron nodig hadden? Of is het zo dat de Hollanders en andere groepen vlees aten en onze voorouders zijn met hun gaan meedoen. Onze voorouders hadden de wijsheid uit de Veda's genegeerd omdat andere mensen wie zij wijs achten ( en tegen deze opkeken wel vlees aten.

Als wij Hindu's weten hoe het nou komt dat wij onze Veda paden hebben verlaten en wat deze paden inhouden, zouden wij ze niet weer willen bewandelen? :?

Haribol
Haribol
Haribol
Status: Offline

Reply With Quote
Old 03-11-2007, 02:14 PM   #89
Boerhiya
IF-Beginner

Quote:
Hindu's weten bijvoorbeeld dat de koe heilig is. Dit heeft in principe nooit ter discussie gestaan..... de hindu's die vlees e.d. aten, lieten de koe in ieder geval met rust. Tegenwoordig is dit anders..... ook hindu's eten rund en hiermee staat direct de heiligheid *van de koe ter discussie. De theorie wordt bevraagt omdat de praktijk niet gelijk loopt! Een verschil tussen die theorie en praktijk.
Deze theorie van je klopt niet denk ik, een persoon die vlees eet is geen hindu. Kan wel mogelijk eventueel een hindoestaanse zijn, maar zeker geen hindu! Of denkt u dat een hindu ook kan zijn als je vlees eet?

Reply With Quote
Old 03-12-2007, 01:35 PM   #90
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Aum Namah Shivaaya

Ik deel deze mening niet helemaal; er zijn tal van lieden die vlees eten en zich ook hindu voelen; dat recht hebben ze!

Ik vind dat het hindu-zijn en vlees eten niet zo extreem gekoppeld moet zijn.... waarom zou iemand die vlees consumeert geen hindu zijn?

Trouwens, er is een topic hierover.. misschien is het handiger daar verder te praten, want anders gaan we heel erg van het onderwerp af. :oops:

Reply With Quote
Reply

Tags
een, moet, pandit, preek, van, voldoen, waaraan

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 11:07 AM.
Vertalen:

Tags