Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > Algemeen Forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-29-2004, 11:13 AM   #1
Aghori
Guest

Default Westerse Wijsheid

Het valt mij op dat Westerlingen altijd denken dat hun cultuur en hun opvattingen over normen en waarden suprieur zijn. Ze trekken universele waarden naar zich toe en claimen het alsof het typisch westers is. Alsof zij op aarde zijn gezet om andere volkeren te onderwijzen over hun suprieure waarden. Het was in de oudheid zo, en nu nog steeds. Ik zag een aantal maanden geleden een interview met Bolkensteijn op Ned 3. Waar hij zei dat de Westerse normen en waarden suprieur zijn t.ov. de Islamitsche waarden, en dat iedereen de westerse normen en waarden moet hanteren. Het westen heeft niet alle wijsheid in pacht.

Ik denk dat die mentaliteit ook de oorzaak is van de houding van de autochtonen t.o.v. allochtonen. Want ze bekijken ons toch anders.

Want vinden jullie ervan?
  Reply With Quote
Sponsors
Old 12-29-2004, 11:17 AM   #2
Moergie
IF-Lid

Nou ze denken dat ze een hoogontwikkelde beschaving hadden, en dat wij dat allemaal hebben overgenomen.
Het is juist andersom, het verre oosten, India en China waren al een stuk verder.

Reply With Quote
Old 12-29-2004, 01:16 PM   #3
Surya
IF-Lid

Ja, ik denk ook dat de oorzaak is. Iemand die net als Bolkestein hierover denkt is rechtsfilosoof Paul Cliteur, geeft onder andere college in Leiden en Delft. Lees eens wat hij hierover te zeggen heeft. :)

Quote:

Kunnen we zeggen dat de westerse cultuur superieur is aan andere culturen? *

Paul Cliteur: De stelling dat alle culturen per definitie aan elkaar gelijk zijn is een heel gekke stelling want dat zou betekenen dat we bijvoorbeeld de cultuur van de nazi’s gelijkwaardig moeten vinden met die van de moderne democratische rechtstaat. Of dan zou ik een cultuur die de mensenrechten vertrapt evenwaardig moeten vinden met culturen die dergelijke rechten wel respecteren. Als je zegt dat dergelijke culturen niet gelijkwaardig zijn dan zeg je eigenlijk dat de ene cultuur ‘beter’ is dan de andere. Persoonlijk voel ik alvast goed in de westerse cultuur. Natuurlijk zit daarin ook heel wat platheid, geweld op televisie en consumentisme. Maar daar tegenover staat dat het ook de cultuur is van de democratie, van de zelfontplooiing, van de emancipatie tegenover tradities en collectieve verbanden, kortom een cultuur van grote individuele vrijheid. Op basis daarvan zeg ik dat de westerse cultuur ‘beter’ is. Het Latijnse woord daarvoor is ‘superieur’. Nu weet ik wel dat dit woord zo belast is en associaties oproept met ‘Herrenvolk’ en andere negatieve zaken, maar het is wel zo. Er bestaan nu eenmaal culturen die meer vrijheidslievend zijn dan andere en die zijn superieur. *

Sommigen redeneren als volgt: de waarden van de westerse cultuur zijn superieur, ik maak deel uit van die westerse cultuur, dus ben ik superieur. *

Paul Cliteur: Neen, dat klopt natuurlijk niet. We hebben het over culturen, waarden en normen en niet over individuele mensen. Mensen zijn gelijkwaardig en juist daarom hebben ze allemaal recht op vrijheid, gelijkheid, broederschap en dergelijke. Maar culturen waarin deze waarden met de voeten worden getreden zijn niet gelijkwaardig met andere die deze waarden wel respecteren. Juist de stelling dat mensen gelijkwaardig zijn brengt met zich mee dat culturen dat niet kunnen zijn. Opvallend is ook dat heel wat cultuurrelativisten, ondanks hun stelling dat culturen gelijkwaardig zijn, zo fel de Amerikaanse cultuur afwijzen. Ze geraken verstrikt in hun eigen tegenspraken. *

Je schrijft dat de oude Grieken voor hun tijd een superieure cultuur hadden. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat ze zich niet baseerden op orakels of heilige teksten zoals later wel het geval was in het christendom en de islam? *

Paul Cliteur: Ik denk het wel. Tot vandaag spreekt men nog over het raadsel of mirakel van de Griekse cultuur. Stel u voor, een cultuur uit de vijfde eeuw voor Christus met zoveel filosofie en literatuur, zowaar een seculier wonder. Die periode is alsnog ongeëvenaard. Dat niveau bestond niet bij de Egyptenaren, de joden, de Romeinen of de christenen. De Griekse cultuur kende geen religieuze orthodoxie. Dat brengt mij tot de stelling dat de filosofie als rationele activiteit zich alleen maar kan ontwikkelen wanneer er geen religieus gezag is. In culturen met schriftgezag komt de filosofie niet tot ontwikkeling of heeft de filosofie alleen de functie van dienstmaagd ten opzichte van de theologie zoals in de Middeleeuwen. Zo probeerde Thomas Van Aquino tot een synthese te komen tussen geloof en rede. In dit systeem bleef de filosofie wel ondergeschikt aan een aantal bovennatuurlijke waarheden die je niet ter discussie mocht stellen. Wie het spoor van de rede volgt zal echter geen genoegen nemen om zich te onderwerpen aan dogma’s. En blijkbaar hadden die Grieken geen last van dergelijke dogma’s.
*
Status: Offline

Reply With Quote
Old 12-29-2004, 01:19 PM   #4
pokiewokie
IF-Lid

Eensch.

Reply With Quote
Old 01-07-2005, 04:11 PM   #5
Faya-kroitie
IF-Crazy

Default Re: Westerse Wijsheid

Quote:
Originally posted by Kurahat
Het valt mij op dat Westerlingen altijd denken dat hun cultuur en hun opvattingen over normen en waarden suprieur zijn. Ze trekken universele waarden naar zich toe en claimen het alsof het typisch westers is. Alsof zij op aarde zijn gezet om andere volkeren te onderwijzen over hun suprieure waarden. Het was in de oudheid zo, en nu nog steeds. Ik zag een aantal maanden geleden een interview met Bolkensteijn op Ned 3. Waar hij zei dat de Westerse normen en waarden suprieur zijn t.ov. de Islamitsche waarden, en dat iedereen de westerse normen en waarden moet hanteren. Het westen heeft niet alle wijsheid in pacht. *

Ik denk dat die mentaliteit ook de oorzaak is van de houding van de autochtonen t.o.v. allochtonen. Want ze bekijken ons toch anders. Want vinden jullie ervan?
De manier waarop wij worden aangekeken is grotendeels ons eigen schuld. Allochtonen die het in NL gemaakt hebben genieten aanzien en respect. De grootste gedeelte van de Allochtonen die het niet gemaaakt hebben, hebben een niet westers denken. Deze groep mensen zijn volgelingen van hun "normen en waarden". Deze mensen willen niet eens nadenken over hun regels. Ze doen al eeuwen het zelfde terwijl het ook anders kan. Ik denk dat vrouwen heel tevreden kijken naar de westerse normen en waarden.Als man vind ik dat de westerse beschaving veel meer vrijheid kent dan de anderen.

Reply With Quote
Old 01-07-2005, 04:22 PM   #6
Rebel
IF-Lid

Quote:
Ik vind dat het superieur achten van de eigen cultuur niet iets is wat enkel aan de Westerse cultuurmens is voorbehouden. Veel Moslims beschouwen hun cultuur ook als superieur, en er zijn ook genoeg Hindoegelovigen die net als al die anderen ook hun best doen om hun cultuur als superieur te profileren.

Reply With Quote
Old 01-07-2005, 04:59 PM   #7
romeo
IF-Lid

Quote:
Het valt mij op dat Westerlingen altijd denken dat hun cultuur en hun opvattingen over normen en waarden suprieur zijn. Ze trekken universele waarden naar zich toe en claimen het alsof het typisch westers is. Alsof zij op aarde zijn gezet om andere volkeren te onderwijzen over hun suprieure waarden. Het was in de oudheid zo, en nu nog steeds. Ik zag een aantal maanden geleden een interview met Bolkensteijn op Ned 3. Waar hij zei dat de Westerse normen en waarden suprieur zijn t.ov. de Islamitsche waarden, en dat iedereen de westerse normen en waarden moet hanteren. Het westen heeft niet alle wijsheid in pacht. *

Ik denk dat die mentaliteit ook de oorzaak is van de houding van de autochtonen t.o.v. allochtonen. Want ze bekijken ons toch anders. *

Je vergelijkt westerlingen met religies? Vervolgens heb je het over autochtonen t.o.v. allochtonen?

Dat klopt niet echt

Ik denk dat we wel een duidelijk verschil hierin moeten trekken.
Namelijk: westerse religies kan je in den verste niet vergelijken met de westerse levenwijze.

Je denkt dat de mentaliteit de oorzaak is van de houding door de autochtonen t.o.v. de allochtonen.
Ik denk dat je eerder kan stellen dat de westerse cultuur de oorzaak is van de houding van autochtonen jegens alochtonen.

Wat ik wil zeggen is, dat we mischien niet te snel moeten gaan generaliseren. Wij beschuldigen anderen ervan dat hun dat doen, terwijl wij het zelf (mischien onbewust) ook doen. Niet ALLE westerlingen en niiet DE westerlingen, maar een groepje maakt zich hieraan schuldig, net als bij andere culturen, religies enz.

Reply With Quote
Old 01-07-2005, 06:03 PM   #8
pokiewokie
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Faya-lobie
Als man vind ik dat de westerse beschaving veel meer vrijheid kent dan de anderen.
Vrijheid is niet per definitie goed. Absolute vrijheid is juist iets wat we te allen tijde moeten voorkomen. Veel zaken gaan niet goed in onze society en dat heeft er o.a mee te maken dat we teveel vrijheid hebben.

Trouwens, het 'maken' wat versta jij daaronder? Een zo vet mogelijke banksaldo? (dát is westerse domheid) Of heb je het gemaakt als je intrinsiek gelukkig bent?

Reply With Quote
Old 01-07-2005, 06:10 PM   #9
pokiewokie
IF-Lid

Quote:
Originally posted by Rebel+-->
QUOTE(Rebel)
Quote:

Reply With Quote
Old 01-07-2005, 07:14 PM   #10
Rebel
IF-Lid

Quote:
Originally posted by pokiewokie
De westerse cultuur is oppervlakkig en destructief dus per definitie inferieur aan de onze.
Het is juist de gedachte suprieur te zijn aan anderen die in iedere cultuur oppervlakkig en destructief is...

Reply With Quote
Reply

Tags
westerse, wijsheid

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 10:19 AM.
Vertalen:

Tags