Aishwarya   |   Akshay   |   Sanjay   |   Shahrukh   |   Bollywood TV   |   DB   |   FORUM   |   NEWS   |   RINGTONES   |   TAGS
FrontPage User Control Panel Browse Our Members View Calendar
Get New Posts! View Faq?

Go Back   Bollywood, India, Indian Culture > Algemeen > HSFN > Discussie > Religieus

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-29-2007, 02:36 PM   #1
mam
IF-Beginner

Default Durga/Kali

Beste vrienden ik hoop hier goede en juiste antwoorden de vinden op mijn vragen.
Als de moeder durga pooja doet moet de zoon dat ook doen. Want de moeder zegt als je het niet doet wordt alles vernietigd. Je moet het doen want het zit in de koel. Is dit wel iets goeds want in dit geval ben je onschuldig en ben verplicht iets te doen anders krijg je problemen.
Status: Offline

Reply With Quote
Sponsors
Old 06-05-2007, 05:13 PM   #2
imported_Arjun
IF-Crazy

Default Re: Durga/Kali

Wat is je/uw vraag?

Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation

Reply With Quote
Old 06-06-2007, 08:12 PM   #3
mam
IF-Beginner

namaste panditdji,
Mijn vraag is: Is de zoon (of kinderen) verplicht kali/durga puja te doen als de moeder het doet?. De zoon is getrouwd heeft zijn eigen gezin en woont niet in bij de moeder.

Reply With Quote
Old 06-08-2007, 01:09 PM   #4
sarojni
IF-Crazy

ramram, volgens mij is dit alleen zo als er een soort sankalpa gedaan is. Dat bijvoorbeeld zoveel generaties na degene die het doet ook die pooja zullen doen. Als dat verbroken wordt kunnen er idd problemen ontstaan denk ik. Maar als durga maa alleen de isht van je ouders is denk ik niet dat je ook perse tot haar moet bidden....

hey bhayya sinds wanneer ben je panditji geworden ??? :)

Reply With Quote
Old 06-08-2007, 05:55 PM   #5
imported_Arjun
IF-Crazy

Er zijn bepaalde puja's die met een bepaalde regelmaat gedaan moeten worden alsook puja's die stilzwijgend overgedragen worden aan de volgende generatie. Een normale Durga Puja/Durga Paath/Chandi Yagya kan ??nmalig gedaan worden zonder verdere gevolgen.

Pallavi oppert terecht al de sankalpa. De sankalpa is het ritueel vooraf de puja waarin de Pandit een opsomming maakt van de tijd op dat moment, de positie van de sterren, het jaartal, de locatie etc. (Holland deshe, Europa khande etc.). De sankalpa bevat een opsomming van de tijd en locatie alsmede een beschrijving van datgeen de yajmaan (diegene die de puja zal uitvoeren) zal verrichten. De puja wordt beschreven en ook de vruchten die de yajmaan hiermee wilt krijgen. De sankalpa is als een soort belofte.

Een Pandit kan hier ook in meenemen dat hij voor jou belooft om de puja jaarlijks te laten doen en indien je hiertoe niet in staat bent, dat dan 1 van de kinderen dit overneemt. Voor een concreter antwoord of het nodig is dat jouw zoon de puja's overneemt kun je dus het beste contact opnemen met de Pandit die de eerdere Durga Paath's gedaan heeft. Ook kun je hem voor de puja erop wijzen dat het jouw intentie is dit ??nmalig te doen.

Afsluitend kun je uiteraard ook zelf met een zuivere hart je concentratie richten op Haar lotusvoeten en je intentie/wens uiten met betrekking tot jouw puja's en de overdracht naar de volgende generatie. Mata is erg genadig en ook te plezieren zonder tussenkomst van een Pandit. Aanbid Haar oprecht en met volle overgave, dan zal er nooit iets negatiefs gebeuren met betrekking tot de puja en de volgende generatie.

Ps. Jullie mogen me allemaal gewoon Arjun noemen.

Reply With Quote
Old 06-08-2007, 06:16 PM   #6
Admin HSFN
Super Moderator
IF-Lid

Admin HSFN's Avatar

Dank u wel voor uw zeer verhelderende antwoord :)

Hindoe Studenten Forum Nederland is een studentenorganisatie, opgericht om de algemene belangen van Hindoe studenten in Nederland te behartigen en om de Hindoe studenten in Nederland te vertegenwoordigen.

-------------

www.hsfn.nl | info@hsfn.nl

Reply With Quote
Old 06-11-2007, 11:06 AM   #7
mam
IF-Beginner

Bedankt Pandit,
Dus zoals ik begrepen heb, hoeven niet alle kinderen de durga puja over te nemen. Maar hoe weet je wat de pandit allemaal gedaan heeft. Want zoals ik weet werden vroeger puja's verricht door de pandit en er werd niet gevraagd wat er allemaal gedaan werd. Men mocht de pandit niets vragen maar gewoon alles aannemen. Tegenwoordig zie je heel veel duidelijkheid, je kan erover praten, vragen stellen, discussieren. En heel veel dingen waren toen onduidelijk en onbegrijpelijk. En de ouders konden heel weinig vertellen en zeiden heel vaak zo is het of zo moet het omdat ze eigenlijk ook heel weinig wisten.
Mijn vraag is: Stel dat de pandit die de puja verricht heeft al overleden is. En de ouders die weten heel weinig van. Wat doe je dan in zoeen geval. Hoe weet je wat er toen allemaal gedaan is. En wat is chandi yagja

Reply With Quote
Old 06-11-2007, 12:17 PM   #8
imported_Arjun
IF-Crazy

Beste Mam, de scenario die jij schetst is een realiteit voor vele hindustaanse families in Nederland en Suriname. Onze vroegere voorouders in India en Suriname lieten zich veel in met dergelijke puja's die op de generaties erna zouden moeten worden overgegeven. Veel families krijgen anno 2007 tegenslagen te verwerken door afspraken die toen zijn afgelegd. In de meeste gevallen weten de familieleden niet eens meer wat de voorouders gedaan hebben. In de gevallen waarin zij dat nog wel weten wordt het ritueel in stand gehouden door bv. jaarlijks een aantal geiten te slachten. Als iemand kampt met tegenslagen in het leven waarbij de wortel is genesteld bij de voorouders noemen we dit een "kul-graha". Soms is de afspraak dat het 3 generaties verder gaat, soms meer.

Mijn visie is dat men zich beter kan richten op bhakti en zulke riten achterwege laat. Het is heel lastig te achterhalen of dit het geval is in jouw situatie. Mocht je problemen ondervinden of het vermoeden hebben, dan zou het goed zijn om een Pandit te raadplegen voor een 'afsluitende' puja waarin aan de kosmische krachten vergiffenis wordt gevraagd. Verder is het vertrouwen in je Ishta het allerbelangrijkste. Graag citeer ik mijzelf dan ook vanuit een eerdere post:

Quote:
Originally Posted by Arjun
Afsluitend kun je uiteraard ook zelf met een zuivere hart je concentratie richten op Haar lotusvoeten en je intentie/wens uiten met betrekking tot jouw puja's en de overdracht naar de volgende generatie. Mata is erg genadig en ook te plezieren zonder tussenkomst van een Pandit. Aanbid Haar oprecht en met volle overgave, dan zal er nooit iets negatiefs gebeuren met betrekking tot de puja en de volgende generatie.

Reply With Quote
Old 06-13-2007, 11:49 AM   #9
mam
IF-Beginner

Bedankt Pandit,
Ik ben zeer tevreden met de antwoorden. Maar dit is een onderwerp waar je steeds met vragen te kampen krijgt.
Als je tussen mensen zit hoor je allerlei rare geluiden en dan schrik je wel af als jij zelf niets van af weet. Ik ken heel veel families die geen dieren slachten tijdens de puja maar wel over de problemen steeds praten. Er wordt ook gezegd als je moeder durga puja doet en je verhuisd (of je hebt een nieuwe woning) of een kind krijg of een kind trouwt dat je dan ook puja moet doen. anders krijg je problemen. Omdat je steeds zulke dingen hoort wil je dan wel van iemand weten die iets meer weet dan de mensen die zoveel praten. Is er ook sprake van een kul-graha als je geen dieren slacht.

Reply With Quote
Old 06-13-2007, 06:39 PM   #10
harish
IF-Beginner

Send a message via MSN to harish

puja en dieren slachten gaat toch echt niet samen. IN de heilige geschriften stat toch duidelijk: Sarve bhavntu sukinah = laat alle levende wezens gelukkig zijn. Het is dus naar mij mening absoluut niet waar dat als je geen dieren slacht, je in een bepaalde graha komt. Dit zijn tog echt loze verhalen. Dit is geen onderdeel van onze dharm en daarom moetn we er geen attentie aangeven zoals panditji hierboven al duidelijk heeft gezegd.

Reply With Quote
Reply

Tags
durga or kali
Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

All times are GMT. The time now is 12:56 PM.
Vertalen:

Tags