View Single Post
Old 07-21-2005, 04:58 PM   #14
Mahesh
Super Moderator
IF-Crazy

Quote:
Originally posted by Agni+-->
QUOTE(Agni)
Quote:
De vrouw heeft dus leiding nodig, dat is eigenlijk waar het op neerkomt! De man moet de beslissingen voor haar en het gezin nemen, want zij is daartoe niet in staat, omdat ze een ongeleid projectiel is. Als je deze redenering doorzet dan behoren vrouwen geen leidinggevende functies te vervullen. Of zie ik dit nu allemaal te extreem? :oops: [/b]
Hoe komt u hier nu weer bij? U zit te verstrikt in uw referentiekaders om een goede inschatting te maken van wat de hindu-filosofie aan het vertellen is. Dat de man een richtinggevende functie heeft, de oevers van kracht voorstelt, staat toch niet gelijk aan het feit dat de vrouw leiding nodig heeft? Ik zie dat helemaal niet zo. Richting is niet gelijk aan leiding, in deze.

Lakshmi is de Shakti van Vishnu, Vishnu bepaalt dus de richting waarin Lakshmie zal stromen. Vishnu is de Onderhouder van alles, dit geeft dus al aan dat het werkgebied van Lakshmie, als kracht, onderhoud zal zijn, het in standhouden en dit is precies waar Zij op werkt. Zij is de kracht die die op de infrastructuur van ons leven inwerkt en het in stand houdt. Dit is de bepaling die de aanwezigheid van Vishnu bewerkstelligt. Dit wil niet zeggen dat Vishnu alle bepaalt wat Lakshmie doet of niet..daar is Zij volkomen vrij in.....ze stroom vrij tussen haar oevers.

Quote:
Originally posted by Agni@

Dat laatste is mooi gezegd, maar ik vind het vrij vaag allemaal. De vrouw kan haar devotie toch gewoon rechtsstreeks aan Shiva of Rama richten? Ik zie niet in waarom ze dat via haar man moet doen. Juist vrouwen kunnen zich meer overgeven aan God dan mannen. Eigenlijk is dus het andersom. De vrouw moet de man eren. :o
Er is geen sprake van moeten Agni maharaj. Een vrouw is nogal opgeslurpt in haar leven, niet allen met de zorg voor haar man maar ook de zorg voor haar kinderen. De moederliefde die een vrouw heeft, is in staat de hele wereld te bevatten. Deze energie geeft haar de kracht om haar kinderen zorgzaam groot te brengen en als nodig zichzelf weg te cijferen voor die kinderen, of anderen die ze onder haar zorg heeft. Voor een man is gaat dit niet natuurlijk........een vrouw heeft dit van nature....hierdoor zal ze spiritueel meegroeien met haar man [de man is meestal het eerste punt van opoffering van de vrouw] door haar aandacht op haar man te houden.

Niemand houdt een vrouw tegen om haar devotie op God te richten...maar als ze zich geroepen voelt om zich volledig te geven voor de man en kids, is dat voor een vrouw hetzelfde als geven aan God.

Het is dus niet moeten......het is meer: Je bent niet volledig in de gelegenheid, dus als je je richt op je man,dan verkrijg je daarmee de vruchten alsof je je richt tot God.

Als de vrouw niet uitgerust zou zijn met die grote liefde, dan waren wij nergens.......maar alles komt met een keerzijde.

Ik hoop eigenlijk dat een vrouw zich hier eens over zou uitspreken, die ervaren dit beter.......

Reply With Quote