View Single Post
Old 04-11-2005, 11:57 AM   #27
Pandit Attry
IF-Lid

Quote:
Originally posted by devoot
Radhe Shyaam pandiet-ji,

Uw punt is duidelijk. Ik vraag me alleen af tot hoever dit voortschrijdend inzicht moet gaan... relatie na relatie na relatie..
Op basis van uw antwoord, mag ik dan aannemen dat de mensen die fouten gemaakt hebben en op basis van voortschrijdend inzicht meer kennis en inzicht hebben opgedaan, in hun tweede relatie die fouten niet meer zullen maken en niet meer zullen zeggen \"ook dit was een foute relatie\". Ze hebben na de mistap ervan geleerd en nu de juiste beslissing genomen en dat bekrachtigd met een ritueel. Dus geen derde, vierde, vijfde....nde relatie meer na het tweede huwelijk. Begijp ik het zo goed?

Radhe Shyaam
Bij voortschrijdend inzicht gaat het om besef achteraf. Dat is een proces van verwerking, bewustwording en acceptatie. Dit gaat gepaard met schuldgevoel en zelfvergeving. Indien dit niet zo plaatsvindt dan is de kans groot dat men steeds in een nieuwe relatie vlucht, omdat men zichzelf niet heeft kunnen vergeven (Aatmadayaa). Zolang we ons voorhouden dat we geleerd hebben vanuit ons verleden, zonder dat we onszelf verzoenen met de tegenstrijdigheden in ons wezen, zolang zal ons vluchten bestaan.

Quote:
Wat is dan eigenlijk gebruik van Dharma? Mogen we Dharma gebruiken? *
Hoort Dharma gebruikt te worden of eerder nageleefd te worden?
We hebben 16 samskara's waarvan het huwelijk er 1 is. Het lijkt me heel erg stug dat God vergeten is de samkara te maken voor scheiding. Het lijkt me eerder dat juist de mensen tijdens het ondergaan van deze samakara duidelijk wordt gemaakt wat de consequenties zijn van het aangaan van deze samskara. Voordat besloten wordt tot het volgen van deze samskara, wordt een pandiet geconsulteerd en het lijkt me dat een pandiet de kandidaten duidelijk erop wijst wat de consequenties na het ondergaan van de samakara. Devi's en devata's heb ik nooit horen scheiden.. u wel?
Zij laten ons keer op keer via lila's en geschriften zien hoe we moeten leven en...... scheiden... dat komt volgens mij niet voor. *
U schrijft dat bij mensen die uit elkaar zijn gegaan, blijkbaar(!) de eerder gedane geloften (samskara) en uitingen van liefde niet meer geldig zijn..
U weet net als ik, dat deze mensen op dat moment voor het gemak vergeten wat hun rechten en plichten zijn en wat ze beloofd hebben vanwege de situatie waarin ze zich op dat moment geplaatst hebben.
Scheiden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Het niet nakomen van beloften aan elkaar en aan het heilige vuur en de goden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Je maakt gebruik vam samskara's die er niet zijn.
Maar om weer te trouwen en een relatie te bekrachtigen maak je weer gebruik van samskara's die er zijn.
Ik noem dit raschte misbruik van samskara's! Dit is het niet volgen van Dharma. Het te pas en te onpas gebruiken voor de eigen zinsbevrediging van Dharma.

Dharma hoort geÔntegreerd te worden. Dit kun je doen door bepaalde principes na te leven die vanuit de geschriften worden aangereikt. Het naleven van plichten is niet dezelfde als het naleven van principes.

Bhisma Pitamah is hier een goed voorbeeld van. Hij leefde zijn verplichtingen na die hij had jegens de Kaurava's en de koningshuis. Zodoende kwam hij in strijd met zijn rechtschapenheid en de principes van rechtvaardigheid, die hij altijd wilde nastreven maar door zijn geloftes niet kon.

De sanskara's kun je niet misbruiken. De rituelen van de sanskara's kun je ook niet misbruiken. De veranderingen binnen een relatie leiden tot veranderingen binnen de verhoudingen tussen de partners. Dat men daarover niet uit kan komen en de relatie beŽindigt, wil nog niet zeggen dat de vivah-sanskaar is beŽindigd. Want men gaat verder met een andere partner.

Quote:
Ik ben het helemaal met u eens dat het hypocriet is wat betreft de positie die de mannen wordt toegewezen en door de mannen wordt toegeeigend. Heer Rama heeft duidelijk laten zien dat we een monogame huwelijk dienen te hebben. Maar veel mannen apen liever Heer krishna na, zonder te begrijpen wat voor lila Heer Krishna tentoonstelt of wat de diepere liggenden redenen/motieven zijn.
Ik zal het niet ontkennen. Ook de mannen hebben hun plichten en rechten en die worden 9 van de 10 keer niet genoemd of verzwegen. Helaas is onze maatschappij zo gegroeid en ik ben blij dat er mensen zijn, zoals u, die dit aankaarten. De mannen maken er erg veel misbruik van om de vrouw de schuld te geven of hun een schuldgevoel aan te praten of een verder leven op te bouwen.

[b]Ik ben blij dat we over de grote lijnen met elkaar eens zijn. Het zijn niet alleen de mannen die de vrouwen schuldgevoel aanpraten maar ook vrouwen

Quote:
Dank u pandiet-ji. U zegt het zelf.... door alle fasen van het leven samen zullen zijn en elkaar zullen steunen. Deden ze het maar ook...
Het leven is niet makkelijk.... maar daarvoor worden we ook geboren in deze loka op basis van onze karma in onze vorige levens. Deze moet lijden, de ene moet scheiden.... op basis van onze vorige karma en de zure vruchten ervan plukken.
Tulsi Maharani... ze had het zeer zwaar, haar man was een demoon, maar ze was trouw aan haar man. Hoe hij haar ook behandelde.. *De moeder van Prahlad maharaj... ook zij had het niet makkelijk....
Zij bleken ware Laxmi's en sita's te zijn... bestaan ze nog?
Ondanks dat ze met demonische geaarde mannen leefde kwamen ze hun beloften en plichten na, ondanks dat hun mannen ze zo behandelden.

Ongeacht welke ras/cultuur je ook neemt. De vrouw heeft het zwaar..
Maar spiritueel gezien, maakt hun zwakte hun dan juist niet sterk? Het kunnen weerstaan van zulke zware problemen.
Hoe geplezierd is Mata Sita, Mata Laxmi, Mata Durga als ze zien dat een vrouw, wat er ook gebeurd, haar plichten nakomt en niet dezelfde fout maakt als haar echtgenoot. *
Ik heb diepe respect voor vrouwen die hun karma ondergaan ondanks wat ze moeten meemaken. En zeer diepe minachting voor mannen die hun vrouwen zo misbruiken! Maar zou dat niet een spel van hun eigen karma zijn?

Pandietji,
Karma yoga en reincarnatie... met betrekking tot dit onderwerp... gaarne uw mening hierover..
Je geeft een aantal voorbeelden van voorbeeldige vrouwen. Zoals Tulsi en de moeder van Prahlaad. Ik hoop niet dat je deze voorbeelden van de vrouwen van demonische mannen aangrijpt om de moderne vrouw te vertellen, dat zij - wat hen ook moge overkomen - alles moeten zien te overleven en hun echtelijk aangegane plichten moeten blijven vervullen.

Over Karma-yoga en reÔncarnatie kunnen we een nieuwe topic openen. geef wel concreet aan waar je het over wilt hebben.

Jai Ram Ji KI

Reply With Quote