View Single Post
Old 04-07-2005, 01:23 PM   #24
devoot
IF-Beginner

Radhe Shyaam pandiet-ji,

Hartelijk dank voor uw uitleg.

Quote:
Mensen kunnen ook een beslissing in hun leven nemen waarvan ze achteraf pas beseffen dat het een verkeerde is. Dit heet voortschrijdend inzicht. Het huwelijk heeft zijn sacrale waarde. Dat betekent dat beide partners weloverwogen een huwelijk moeten binnenstappen en de rituelen doorlopen. In de meeste gevallen blijkt dat niet zo te zijn. Je kunt de partners onmogelijk kwalijk nemen als ze beiden tot het besef komen dat hun stap te vroeg, te naÔef en ondoordacht was. Ik steun deze mensen juist als ze de rituelen eindelijk begrijpen en met hun levenservaring - van misstappen en fouten - rijper zijn geworden, en daarna alsnog middels die sacrale rituelen weer het huwelijk binnenstappen. Een ritueel heeft geen sacrale waarde als de intentie die erbij hoort niet aanwezig is.
Uw punt is duidelijk. Ik vraag me alleen af tot hoever dit voortschrijdend inzicht moet gaan... relatie na relatie na relatie..
Op basis van uw antwoord, mag ik dan aannemen dat de mensen die fouten gemaakt hebben en op basis van voortschrijdend inzicht meer kennis en inzicht hebben opgedaan, in hun tweede relatie die fouten niet meer zullen maken en niet meer zullen zeggen "ook dit was een foute relatie". Ze hebben na de mistap ervan geleerd en nu de juiste beslissing genomen en dat bekrachtigd met een ritueel. Dus geen derde, vierde, vijfde....nde relatie meer na het tweede huwelijk. Begijp ik het zo goed?

Quote:
[b]
[color=darkblue]Het bewijs uit die andere relatie - namelijk een kind - wordt als bewijs van de liefde die toen in die relatie was, meegenomen door de moeder. Diezelfde kind wordt door de aankomende partner (nieuwe vader) geaccepteerd. Ik heb het over liefde. Bovenstaande stap en acceptatie is een bewijs van die liefde waar het in een relatie uiteindelijk om gaat. *
Elke relatie begint 9 van de 10 keer met liefde (voor het lichaam? , voor het wezen van de ander?). Als het echt bij iedereen hierom zou gaan, dan zouden er niet zoveel mishandelingen, scheidingen en verdriet zijn.

Quote:

De eerder gedane geloften en uitingen van liefde tussen de partners die uit elkaar zijn gegaan - in aanwezigheid van de devi's en devata's - zijn blijkbaar niet meer geldig. We hebben wel een ritueel voor het trouwen waarbij we de Goddelijke krachten om hun zegen vragen, maar niet voor een echtscheiding. Tijdens het huwelijkse leven zijn de partners verantwoordelijk voor het slagen van hun relatie en in het stand houden van de geloften. Als dat niet meer kan, dan betekent niet dat het doorlopen ritueel deze mensen ook verplicht om bij elkaar te blijven, zonder liefde en wederzijdse verantwoordelijkheid en vertrouwen, tot dat de dood hen scheidt. Dat zou een oneigenlijke gebruik van Dharma zijn.
Wat is dan eigenlijk gebruik van Dharma? Mogen we Dharma gebruiken?
Hoort Dharma gebruikt te worden of eerder nageleefd te worden?
We hebben 16 samskara's waarvan het huwelijk er 1 is. Het lijkt me heel erg stug dat God vergeten is de samkara te maken voor scheiding. Het lijkt me eerder dat juist de mensen tijdens het ondergaan van deze samakara duidelijk wordt gemaakt wat de consequenties zijn van het aangaan van deze samskara. Voordat besloten wordt tot het volgen van deze samskara, wordt een pandiet geconsulteerd en het lijkt me dat een pandiet de kandidaten duidelijk erop wijst wat de consequenties na het ondergaan van de samakara. Devi's en devata's heb ik nooit horen scheiden.. u wel?
Zij laten ons keer op keer via lila's en geschriften zien hoe we moeten leven en...... scheiden... dat komt volgens mij niet voor.
U schrijft dat bij mensen die uit elkaar zijn gegaan, blijkbaar(!) de eerder gedane geloften (samskara) en uitingen van liefde niet meer geldig zijn..
U weet net als ik, dat deze mensen op dat moment voor het gemak vergeten wat hun rechten en plichten zijn en wat ze beloofd hebben vanwege de situatie waarin ze zich op dat moment geplaatst hebben.
Scheiden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Het niet nakomen van beloften aan elkaar en aan het heilige vuur en de goden is oneigenlijk gebruik van Dharma. Je maakt gebruik vam samskara's die er niet zijn.
Maar om weer te trouwen en een relatie te bekrachtigen maak je weer gebruik van samskara's die er zijn.
Ik noem dit raschte misbruik van samskara's! Dit is het niet volgen van Dharma. Het te pas en te onpas gebruiken voor de eigen zinsbevrediging van Dharma.

Quote:

De vader van het kind mag in de Hindoestaanse gemeenschap blijkbaar - omdat hij niet zwanger is - zomaar hertrouwen. Die hypocrisie is wel geoorloofd en wordt ook aangeprezen door de zogenaamde uitdragers van Dharma. Maar het buikje van de vrouw is een hindernis om een gelukkige leven te leiden en een goede toekomst aan het kind te schenken.

Je hebt het over haar plichten vanuit haar vorige relatie. Dat kan ik niet rijmen met het feit dat die vorige relatie door beide partners is beŽindigd.
Ik ben het helemaal met u eens dat het hypocriet is wat betreft de positie die de mannen wordt toegewezen en door de mannen wordt toegeeigend. Heer Rama heeft duidelijk laten zien dat we een monogame huwelijk dienen te hebben. Maar veel mannen apen liever Heer krishna na, zonder te begrijpen wat voor lila Heer Krishna tentoonstelt of wat de diepere liggenden redenen/motieven zijn.
Ik zal het niet ontkennen. Ook de mannen hebben hun plichten en rechten en die worden 9 van de 10 keer niet genoemd of verzwegen. Helaas is onze maatschappij zo gegroeid en ik ben blij dat er mensen zijn, zoals u, die dit aankaarten. De mannen maken er erg veel misbruik van om de vrouw de schuld te geven of hun een schuldgevoel aan te praten of een verder leven op te bouwen.

[quote]
[b]Naari-dharma is niets anders dan de dharma die de vrouw meekrijgt als de Grihastya binnenstapt. Nar-dharma is de dharma van de man die de Grihastya binnengaat. Uiteindelijk komen deze neer op de geloften en verantwwordelijkheden die uitgesproken worden en die onuitgesproken voortvloeien uit de relatie die ieder aangaat.
Eťn van de zeven stappen die beide partners gezamenlijk doen is dat ze door alle fasen van het leven, samen zullen zijn en elkaar zullen steunen. Bij veel relaties blijkt dit vaak het cruciale moment te zijn dat partners uit elkaar dreigen te groeien

Dank u pandiet-ji. U zegt het zelf.... door alle fasen van het leven samen zullen zijn en elkaar zullen steunen. Deden ze het maar ook...
Het leven is niet makkelijk.... maar daarvoor worden we ook geboren in deze loka op basis van onze karma in onze vorige levens. Deze moet lijden, de ene moet scheiden.... op basis van onze vorige karma en de zure vruchten ervan plukken.
Tulsi Maharani... ze had het zeer zwaar, haar man was een demoon, maar ze was trouw aan haar man. Hoe hij haar ook behandelde.. De moeder van Prahlad maharaj... ook zij had het niet makkelijk....
Zij bleken ware Laxmi's en sita's te zijn... bestaan ze nog?
Ondanks dat ze met demonische geaarde mannen leefde kwamen ze hun beloften en plichten na, ondanks dat hun mannen ze zo behandelden.

Ongeacht welke ras/cultuur je ook neemt. De vrouw heeft het zwaar..
Maar spiritueel gezien, maakt hun zwakte hun dan juist niet sterk? Het kunnen weerstaan van zulke zware problemen.
Hoe geplezierd is Mata Sita, Mata Laxmi, Mata Durga als ze zien dat een vrouw, wat er ook gebeurd, haar plichten nakomt en niet dezelfde fout maakt als haar echtgenoot.
Ik heb diepe respect voor vrouwen die hun karma ondergaan ondanks wat ze moeten meemaken. En zeer diepe minachting voor mannen die hun vrouwen zo misbruiken! Maar zou dat niet een spel van hun eigen karma zijn?

Pandietji,
Karma yoga en reincarnatie... met betrekking tot dit onderwerp... gaarne uw mening hierover..

Radhe Shyaam

Reply With Quote