View Single Post
Old 12-11-2007, 05:41 PM   #38
vissie-j
Administrator
IF-Crazy

Quote:
Originally Posted by Iyer View Post
Hoeveel Hindoestaanse stromingen?
Ik ben hindoe maar geen Hindoestaan, heb geen Surinaamse achtergrond.
Hindoestanen zullen het beter weten. Ik denk dat onder Hindoestanen twee stromingen belangrijk zijn Sanatana-dharma, dat onstaan is uit het volkshindoeisme van Noord-India, waar de immigranten vandaan komen. En Arya Samaj, dat het accent legt op de Veda's die door Swami Dayanand zijn herinterpreteerd.

Voor het algemene hindoeisme is Sanatana-dharma geen stroming maar een overkoepeling waar alles toe behoort waar dharma een belangrijke rol in heeft, dus ook boeddhisme, jainisme en sikhisme.

Over stromingen in het hindoeisme is het belangrijk te weten wat je verstaat onder stroming. Hindoeisme en dharma houdt zich ook bezig met zaken die buiten de waarneming staan van de zintuigen, buiten het gewone denkvermogen en die dus niet onder woorden te brengen zijn. Elke praktijk gaat uit van het wat praktisch is. Dus wat wel onderhevig is aan de wereld, en dus afhankelijk is van formuleringen waarbij het denken en zintuigen wel een rol spelen.
Daarom kan er niet één opvatting zijn. Het is als één diamant met ontelbare geslepen vlakken.

hmmm, interesante gedachte,
heb je ook specifieke bronnen die jou gedachtes kunnen verklaren?

er zijn idd meerdere opvattingen over het Hindoeísme...

het verhaal van hindustan in india, daar is het zover ik zelf heb begrepen alles begonnen... daarvandaan is het overgedragen aan suriname (o.a. slavennarij)

en wanneer welke stroming is begonnen dat weet ik niet...

ik ken de Arya, brahman, sanatan, maar er moeten volgens mij nog een paar zijn, arya en sanatan zijn meest bekenden dacht ik...
Status: Offline

Reply With Quote