Bollywood, India, Indian Culture

Bollywood, India, Indian Culture (http://forum.indianfeelings.com/index.php)
-   Religie & Spiritualiteit (http://forum.indianfeelings.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Je kunt niet als hindoe geboren zijn (http://forum.indianfeelings.com/showthread.php?t=402)

Maitreya 08-17-2004 06:27 PM

Je kunt niet als hindoe geboren zijn

Namaste Pandit Attry, Bandarwa e.a. forumbezoekers,

Op mn werk kan ik mn Nederlandse collega maar niet overtuigen dat je als niet-hindoezijnde wel hindoe kan worden. Zij denkt dat je als hindoe geboren word :? en niet door het hindoeisme aan te nemen als geloof. Ten eerste vind ik dat je ieder geloof kan aannemen zolang je er maar heilig in gelooft en ten tweede ik heb nog nooit van gehoord dat je als hindoe geboren word. Hebben jullie een sterk argument (een vindplaats in de hindoegeschriften of iets dergelijks)?

Alvast bedankt

Anonymous 08-17-2004 06:38 PM

Vraag was niet naar mij gericht! Dus ...sorry voor de brutaliteit :oops: !
Vls mij is iedereen "mensgod" bij geboorte. Bewust-zijn (God) in manifestatie. Pas later komen concepten als religie om de hoek kijken. De Hindoegeschriften zijn pogingen (speculaties) van grote zieners (Rshi's) om het Opperwezen te bevatten. Als ik het Hindoeisme bezie dan zijn er hele prachtige paden ter zelf-realisatie. Zit even hardop na te denken over de kernvraag. Stel dat ik in Jeruzalem of Mekka geboren was. Dan lag het toch in de lijn der verwachting dat ik repsectievelijk Jood of Moslim was :roll: ?

08-17-2004 06:44 PM

je collega's verwarren hindoestaan en hindoe met elkaar.

hindoestaan = ras / afkomst --> heb je van geboorte
hindoe = religie --> daar kies je in principe zelf voor

Maitreya 08-18-2004 06:27 PM

Quote:

Vraag was niet naar mij gericht! Dus ...sorry voor de brutaliteit :oops: !
Vls mij is iedereen "mensgod" bij geboorte. Bewust-zijn (God) in manifestatie. Pas later komen concepten als religie om de hoek kijken. De Hindoegeschriften zijn pogingen (speculaties) van grote zieners (Rshi's) om het Opperwezen te bevatten. Als ik het Hindoeisme bezie dan zijn er hele prachtige paden ter zelf-realisatie. Zit even hardop na te denken over de kernvraag. Stel dat ik in Jeruzalem of Mekka geboren was. Dan lag het toch in de lijn der verwachting dat ik repsectievelijk Jood of Moslim was :roll: ?
Hai Ashis,

De vraag was ook naar jou gericht (e.a. forumbezoekers) :wink: .

Stel dat ik in Jeruzalem of Mekka geboren was. Dan lag het toch in de lijn der verwachting dat ik repsectievelijk Jood of Moslim was :roll: ?[/quote]

Je kunt toch geen geloof beleiden als je pas geboren bent, als baby besef je toch niet dat het hindoegeloof bestaat, je kunt het toch niet al belijden of geloven. Je bent pas hindoe als je daarin gelooft en als pasgeborene kan je nix geloven. Je wordt opgevoed als hindoegelovige of je gaat je als rationeel denkende individu verdiepen in het hindoeisme als je het wil gaan geloven. Bijv: een Palestijnse baby wordt geadopteerd door een Israelisch gezin, het gezin voedt hem op als jood, dat kind kan niet ineens gaan denken dat ie als moslim geboren is want daar kun je nix vanaf weten.

See my point?

groetjes[/i]

Maitreya 08-18-2004 06:30 PM

Quote:

Originally posted by koemba
je collega's verwarren hindoestaan en hindoe met elkaar.

hindoestaan = ras / afkomst --> heb je van geboorte
hindoe = religie --> daar kies je in principe zelf voor

Hallo Koemba,

Ja dacht ik naderhand ook, ik had haar moeten vragen wat zij onder 'hindoe' verstaat. Maar sommige hindoestanen denken ook echt dat je als hindoe geboren word, ik weet niet waar ze dat vandaan hebben, volgens mij koppelen ze ras/etnische groep aan geloof?

groet

08-18-2004 08:05 PM

Quote:

Originally posted by Maitreya
Hallo Koemba,

Ja dacht ik naderhand ook, ik had haar moeten vragen wat zij onder 'hindoe' verstaat. Maar sommige hindoestanen denken ook echt dat je als hindoe geboren word, ik weet niet waar ze dat vandaan hebben, volgens mij koppelen ze ras/etnische groep aan geloof?

groet

mang... er wordt wel meer gekoppeld bij hindoestanen :lol:

Maitreya 08-21-2004 05:50 PM

Quote:

Originally posted by koemba+--><div class='quotetop'>QUOTE(koemba)</div>
Quote:

<!--QuoteBegin-Maitreya
Quote:

Hallo Koemba,

groet

mang... er wordt wel meer gekoppeld bij hindoestanen :lol:[/b]
:lol:

Anil Patandin 08-25-2004 10:09 PM

Re: Je kunt niet als hindoe geboren zijn

Quote:

Originally posted by Maitreya
Namaste Pandit Attry, Bandarwa e.a. forumbezoekers,

Op mn werk kan ik mn Nederlandse collega maar niet overtuigen dat je als niet-hindoezijnde wel hindoe kan worden. Zij denkt dat je als hindoe geboren word *:? en niet door het hindoeisme aan te nemen als geloof. Ten eerste vind ik dat je ieder geloof kan aannemen zolang je er maar heilig in gelooft en ten tweede ik heb nog nooit van gehoord dat je als hindoe geboren word. Hebben jullie een sterk argument (een vindplaats in de hindoegeschriften of iets dergelijks)?

Alvast bedankt

Naar mijn visie worden we gewoon als mens geboren (kinderen van God in vlees, bloed & beenderen). Das mijn naakte waarheid (wat is waar :P ) , dat hele gezeik met ras, religie/geloof heeft de mens zelf verzonnen joh, het plaatsen in hokjes etc etc. Vind het zelf dan ook de grootste waanzin...stel je eens een wereld voor zonder religie/geloof. Het wordt de mens aangeleerd.

Mens o mens...

08-28-2004 02:20 PM

Quote:

Originally posted by Anil
Naar mijn visie worden we gewoon als mens geboren (kinderen van God in vlees, bloed & beenderen). Das mijn naakte waarheid (wat is waar *:P ) , dat hele gezeik met ras, religie/geloof heeft de mens zelf verzonnen joh, het plaatsen in hokjes etc etc. Vind het zelf dan ook de grootste waanzin...stel je eens een wereld voor zonder religie/geloof. Het wordt de mens aangeleerd.

Mens o mens...

en heeft de mens God ook verzonnen?

Anil Patandin 08-29-2004 08:10 AM

Quote:

Mens o mens...
en heeft de mens God ook verzonnen?[/quote]

Wie/wat is de mens?

All times are GMT. The time now is 04:35 AM.

Copyright Indian Feelings. All Rights Reserved