Bollywood, India, Indian Culture

Bollywood, India, Indian Culture (http://forum.indianfeelings.com/index.php)
-   Filosofisch (http://forum.indianfeelings.com/forumdisplay.php?f=107)
-   -   Waarom en wanneer wordt iemand jaloers? (http://forum.indianfeelings.com/showthread.php?t=6035)

maggan 04-17-2004 05:42 PM

Waarom en wanneer wordt iemand jaloers?

We hebben allemaal last van dit slechte, menselijke eigenschap. Er zijn tal van voorbeelden te noemen van bekende wereldburgers die uit jaloezie onverstandig hebben gehandeld. Maar ook jij en ik kunnen niet om dit fenomeen heen.

Jaloezie kan fatale gevolgen hebben; te denken valt aan 1 relatiebreuk, 2 tegenwerking op het werk (ivm carriereplanning van iemand) etc.

Probeer je jaloezie te voorkomen/jaloerse houding te vermijden omdat je weet dat je daardoor enkel vijandschap creeert? Of............maak je juist 'handig' ge/misbruik van dit fenomeen je zaakjes op het droge te krijgen?

imported_Ishika 04-18-2004 09:23 AM

Re: Waarom en wanneer wordt iemand jaloers?

Ik kan best begrijpen dat sommige mensen jaloers worden, maar dat ligt meestal bij de tegenpartij zelf, die geven er meestal zelf aanleiding voor om te kijken naar de reactie van een persoon :)

Varsham 04-19-2004 06:04 PM

Jaloezie kan voorkomen zonder dat je het zelf door hebt. Als je eenmaal weet wanneer je jaloers wordt en wat de preciese oorzaken daarvan zijn, dan kan je je zelf beter onder controle houden en niet meer op de verkeerde manier reageren.

Op de werkplek komt dat ook wel regelmatig voor, alleen dan probeer ik te voorkomen dat anderen dat worden door bepaalde info gewoon voor mezelf te houden, ook al zijn mensen nieuwsgierig ernaar. Dan kan je het ze beter niet vertellen, dan wel vertellen en vijanden eraan over te houden.

imported_AN 04-19-2004 09:19 PM

Ik denk dat jaloezie in principe niet altijd negatief hoeft te zijn, het hangt ook af van de mate waarin je jaloers ben.
Ik ben zelf niet zo snel jaloers, maar als ik het ben, is dat omdat ik om die persoon geef.
Het is ook belangrijk hoe je met jaloezie omgaat. Naar mijn idee komt jaloezie vooral voort uit onzekerheid. Op momenten dat je jaloers bent, dien je er dus aan te denken dat je niet onzeker hoeft te zijn.
BIjv. in het geval van een relatie, als je vriendje met een ander meisje praat, weet je dat hij daar verder toch niks van wil, behalve dan een gezellig gesprek. En dan hoef je dus ook niet jaloers te zijn, je bent nl. zeker van zijn liefde voor jou.

maggan 04-20-2004 08:41 AM

Zitten we te wringen in allerlei bochten een verklaring voor onze jaloersheid te vinden? Zou het niet verstandiger zijn op zoek te gaan naar de BRON van jaloersheid?! M.a.w.: is het niet dat wij gevallen zijn uit de spirituele hemel JUIST vanwege dat jaloersheid? Ben benieuwd naar je reactie.

Chandra 04-21-2004 12:34 PM

Ik ben jaloers op Jen. Lopez

maggan 04-21-2004 12:35 PM

Quote:

Originally Posted by Chandra
Ik ben jaloers op Jen. Lopez

Ehmmmm.............waarom?

Varsham 04-21-2004 12:50 PM

Quote:

Originally Posted by maggan

Ehmmmm.............waarom?

Misschien omdat ze zoveel mannen heeft gehad, of omdat ze zo bekend lichaamsdeel heeft!!!

imported_Ishika 04-21-2004 12:58 PM

Quote:

Originally Posted by Varsham

Misschien omdat ze zoveel mannen heeft gehad, of omdat ze zo bekend lichaamsdeel heeft!!!

;D

Nou als je op die punten jaloers zou moeten zijn.......

maggan 04-22-2004 05:36 PM

Quote:

Originally Posted by AN
BIjv. in het geval van een relatie, als je vriendje met een ander meisje praat, weet je dat hij daar verder toch niks van wil, behalve dan een gezellig gesprek. En dan hoef je dus ook niet jaloers te zijn, je bent nl. zeker van zijn liefde voor jou.

O ja? En wat als je vriendje z'n hand op haar schouders legt ;D Zou hij daar niets mee bedoelen Ún blijf je even kalm als 'daarvoor'? Of ga je adrenaline gehalte stijgen :)

Varsham 04-23-2004 07:18 AM

Quote:

O ja? En wat als je vriendje z'n hand op haar schouders legt ;D Zou hij daar niets mee bedoelen Ún blijf je even kalm als 'daarvoor'? Of ga je adrenaline gehalte stijgen :)

Dan wordt ze misschien wel jaloers!!!

imported_Ishika 04-27-2004 10:56 PM

Quote:

Dan wordt ze misschien wel jaloers!!!

Of misschien niet

imported_AN 04-30-2004 12:15 AM

Quote:

Nou maggan, ik heb een goede relatie met mijn vriendje, en hij heeft geen behoefte om zijn hand op haar schouders te leggen. En als hij dat wel doet, dan bedoelt hij daar niks mee, daar kan ik op vertrouwen.
Als je vertrouwen hebt in je relatie, en in je eigen kracht, hoef je ook niet jaloers te worden.

maggan 04-30-2004 01:43 PM

Quote:

Originally Posted by AN

Als je vertrouwen hebt in je relatie, en in je eigen kracht, hoef je ook niet jaloers te worden.

Volledig mee eens!

imported_AN 12-01-2004 04:22 PM

Hoe kan je eigenlijk reageren als je partner jaloers is? Erover praten...en als dat niet helpt?

Varsham 12-01-2004 06:45 PM

Quote:

Originally Posted by AN is back!
Hoe kan je eigenlijk reageren als je partner jaloers is? Erover praten...en als dat niet helpt?

Ik denk erover praten, maar ja sommige dingen die krijg je er niet uit door middel van praten. Praten is de eerste remedie, ik denk dat een andere remedie is om de jaloerse persoon die aandacht te geven die hij jou dan een ander ziet geven waarop hij/zij jaloers kan worden.

imported_AN 12-01-2004 08:18 PM

Quote:

ik denk dat een andere remedie is om de jaloerse persoon die aandacht te geven die hij jou dan een ander ziet geven waarop hij/zij jaloers kan worden.

??? ??? wattuh?

San 12-01-2004 09:21 PM

Quote:

We hebben allemaal last van dit slechte, menselijke eigenschap. Er zijn tal van voorbeelden te noemen van bekende wereldburgers die uit jaloezie onverstandig hebben gehandeld. Maar ook jij en ik kunnen niet om dit fenomeen heen.

Jaloezie kan fatale gevolgen hebben; te denken valt aan 1 relatiebreuk, 2 tegenwerking op het werk (ivm carriereplanning van iemand) etc.

Probeer je jaloezie te voorkomen/jaloerse houding te vermijden omdat je weet dat je daardoor enkel vijandschap creeert? Of............maak je juist 'handig' ge/misbruik van dit fenomeen je zaakjes op het droge te krijgen?

Het heeft te maken met de onzekerheid van een persoon, in mijn visie dan..

Chandra 12-01-2004 09:42 PM

Quote:

vechten... >:(

San 12-02-2004 08:30 AM

Quote:

Originally Posted by cHANDER bANDER

vechten... >:(

Yeah beat the crap out of him :p

Varsham 12-03-2004 08:08 AM

Quote:

??? ??? wattuh?

Als je partner je bepaalde aandacht niet geeft, waar je wel behoefte aan hebt en iemand anders op straat geeft jou die aandacht wel, dan wordt je partner jaloers. Dus als je partner jaloers wordt, moet deze er zelf voor zorgen dat je niet naar iemand anders gaat om die ontbrekende aandacht op te vullen.

San 12-03-2004 11:59 AM

Quote:

Als je partner je bepaalde aandacht niet geeft, waar je wel behoefte aan hebt en iemand anders op straat geeft jou die aandacht wel, dan wordt je partner jaloers. Dus als je partner jaloers wordt, moet deze er zelf voor zorgen dat je niet naar iemand anders gaat om die ontbrekende aandacht op te vullen.

Hier ben ik het niet mee eens, je partner kan je niet altijd geven wat je wilt, en de ander moet dan niet gelijk naar een ander toe rennen.
En je kan ook jaloers worden als je met je partner op straat loopt en hij/zij krijgt alle aandacht.
Jaloezie heb je in alle varianten...

appeltje 12-03-2004 12:22 PM

Jaloers zijn is menseigen.. Iedereen is het weleens. Sommige mensen leren ervan en anderen niet, en dat maakt dat mensen in verschillende mate jaloers worden.

Verder vind ik idd dat je in een relatie je partner moet vertrouwen, en anders ben je er gewoon niet aan toe!

Varsham 12-03-2004 12:32 PM

Quote:

Originally Posted by SAN=Sexy, Attractive,Natural
Hier ben ik het niet mee eens, je partner kan je niet altijd geven wat je wilt, en de ander moet dan niet gelijk naar een ander toe rennen.
En je kan ook jaloers worden als je met je partner op straat loopt en hij/zij krijgt alle aandacht.

Dat je partner je niet altijd je zin kan geven ben ik het mee eens. Maar bij sommige mensen zie ik dat ze niet eens de moeite nemen. Ze schuiven de schuld naar hun partner toe, terwijl het toch wel bij hunzelf ligt. De ander moet niet meteen naar een ander toe rennen, maar ja als je bijvoorbeeld behoeft hebt om te praten over bijvoorbeeld problemen met het vinden van een baan en je partner kan je daar bij niet helpen, dan ga je bij iemand anders en als je dan regelmatig met die ander op stap bent om werk te vinden, dan kan de partner natuurlijk jaloers worden.
Jaloezie heb je in zoveel verschillende vormen, net als de diversiteit van de mens zelf.

San 12-03-2004 12:47 PM

Quote:

Dat je partner je niet altijd je zin kan geven ben ik het mee eens. Maar bij sommige mensen zie ik dat ze niet eens de moeite nemen. Ze schuiven de schuld naar hun partner toe, terwijl het toch wel bij hunzelf ligt. De ander moet niet meteen naar een ander toe rennen, maar ja als je bijvoorbeeld behoeft hebt om te praten over bijvoorbeeld problemen met het vinden van een baan en je partner kan je daar bij niet helpen, dan ga je bij iemand anders en als je dan regelmatig met die ander op stap bent om werk te vinden, dan kan de partner natuurlijk jaloers worden.
Jaloezie heb je in zoveel verschillende vormen, net als de diversiteit van de mens zelf.

Dat is wel iets, mensen nemen tegenwoordig geen schuld meer, afschuiven is makkelijker. En dat is wel jammer.

sarojni 12-03-2004 06:43 PM

Quote:

soms isset wel leuk as je partner jaloers wordt...dan weet je in ieder geval dat hij/zij nog veeeel van je houd.......en af en toe isset wel grappig....

jah ik heb er niet zelf ervaring mee....maar in films krijg je dan af en toe heel erg komische situaties :D

Bill 12-05-2004 02:41 PM

Quote:

Originally Posted by appeltje
Jaloers zijn is menseigen.. Iedereen is het weleens. Sommige mensen leren ervan en anderen niet, en dat maakt dat mensen in verschillende mate jaloers worden.

Verder vind ik idd dat je in een relatie je partner moet vertrouwen, en anders ben je er gewoon niet aan toe!

Jajoers zijn is puberaal. Dus is personen die de leeftijd des onderscheids gepasseerd zijn, vreemd.

appeltje 12-05-2004 08:26 PM

???

Ja, jaloers zijn betekent dat je een ander niets gunt of een ander niet vertrouwt! Wil je dus niet jaloers zijn, moet je eerst naar jezelf kijken en kijken waarom (en er dus van leren), pas dan kan je verder..

Varsham 12-05-2004 08:50 PM

Quote:

Originally Posted by Bill
Jajoers zijn is puberaal. Dus is personen die de leeftijd des onderscheids gepasseerd zijn, vreemd.

Jaloers zijn is helemaal niet puberaal. Hele kleine kinderen kunnen jaloers zijn, maar volwassenen ook, dus niet alleen pubers. Vergis je hier niet in!!!

imported_AN 12-05-2004 09:41 PM

Quote:

Jaloers zijn is helemaal niet puberaal. Hele kleine kinderen kunnen jaloers zijn, maar volwassenen ook, dus niet alleen pubers. Vergis je hier niet in!!!

Ook volwassen mensen kunnen zich puberaal gedragen hoor

Varsham 12-05-2004 09:59 PM

Quote:

Dat zeg ik toch ook??? :-\

Quote:

San 12-06-2004 08:39 PM

Quote:

Groot gelijk, ik heb het pas nog meegemaakt!
Samen met een hele groep vrienden van me. We waren als groep bezig met een tori en er waren zogenaamde volwassen mensen die ons, met hun puberaal gedrag vanwege hun gebrek aan zelfvertrouwen en jaloezie, gewoon geprobeerd hebben voor schut te zetten. Heel kinderachtig. En een duidelijke zaak van jaloezie.

Maar ja wie een kuil graaft voor een ander........ :p

Krishna 12-12-2004 02:35 PM

Quote:

wie een kuil graaft voor een ander........ :p

is niet kapsones bezig

San 12-12-2004 05:35 PM

Quote:

Originally Posted by Krishna

is niet kapsones bezig

Juist wel :p ( wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.. )

imported_robin 12-13-2004 06:32 PM

Wanneer wordt iemand jaloers..Opzich heb ik daar geen problemen mee met mn partner, we geven elkaar genoeg ruimte :).
Jaloezie komt voort door onzekerheid, en weing vertrouwen.Binnen een relatie is het wel gezond, maar het mag geen ernstige vormen gaan aannemen. >:(

Varsham 12-14-2004 07:28 AM

Quote:

Originally Posted by Robin
Wanneer wordt iemand jaloers..Opzich heb ik daar geen problemen mee met mn partner, we geven elkaar genoeg ruimte* :).
Jaloezie komt voort door onzekerheid, en weing vertrouwen.Binnen een relatie is het wel gezond, maar het mag geen ernstige vormen gaan aannemen. >:(

Dat klopt, maar om welke dingen zou iemand meer jaloers worden en om welke dingen minder??? Is het niet zo dat als iemand jaloers wordt dat hij/zij gewoon van die persoon houdt??? Waar leg jij de grens???

appeltje 12-14-2004 09:35 AM

Niemand is hetzelfde, toch? De een wordt jaloers om A en de ander om B.. als je erover kunt praten heb je al veel bereikt, daarna is het nog aan de ander om ervan te leren!

Ik heb niet echt een grens, maar hou er wel van om, als je dan jaloers bent, erover te praten. Leer je er na een paar keer nog niks van, dan word ik wel boos.. en komt er dan een andere grens!

Jioo 12-14-2004 12:02 PM

Quote:

Niemand is hetzelfde, toch? De een wordt jaloers om A en de ander om B.. als je erover kunt praten heb je al veel bereikt, daarna is het nog aan de ander om ervan te leren!

Ik heb niet echt een grens, maar hou er wel van om, als je dan jaloers bent, erover te praten. Leer je er na een paar keer nog niks van, dan word ik wel boos.. en komt er dan een andere grens!

Als het een relatie betreft en je bereikt je grens? Is het dan zover dat die relatie op het spel staat? Als het toch niet doordringt bij degene, heeft de relatie dan nog een kans van slagen?

appeltje 12-14-2004 12:28 PM

Quote:

Originally Posted by Jioo

Als het een relatie betreft en je bereikt je grens? Is het dan zover dat die relatie op het spel staat? Als het toch niet doordringt bij degene, heeft de relatie dan nog een kans van slagen?

Als ik niet duidelijk genoeg ben dat mijn partner er niet van leert, is het voor mij al een teken dat de relatie geen relatie hoort te zijn. Dan staat het idd op het spel...

Punjabi boy 12-26-2004 02:41 PM

Quote:

???

Ja, jaloers zijn betekent dat je een ander niets gunt of een ander niet vertrouwt! Wil je dus niet jaloers zijn, moet je eerst naar jezelf kijken en kijken waarom (en er dus van leren), pas dan kan je verder..

Ben het hier wel mee eens. Meestal ligt het aan de persoon die jaloers wordt. Vanwege gebrek aan (zelf)vertrouwen e.d.

All times are GMT. The time now is 08:46 PM.

Copyright Indian Feelings. All Rights Reserved